Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig eller lønmodtager ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Oct 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.
Jeg forsøger at hjælpe min søn, da han vil starte op med renovering af forskellige gamle/antikke ting og sager.
Det er hans store interesse.
Han vil naturligvis gerne tjene penge på det. Men da det er sideløbende med studie er det ikke de helt store penge han forventer at tjene.
Men... Her er spørgsmålene :

Skal han registrere sig som virksomhed - det vil jo nærmest være hobby og han forventer ikke at omsætte over 50000 (måske meget mindre)
Men han skal vel betale skat af det han tjener, selvom det alene er køb og salg mellem private ?
Hvordan med moms når vi taler - ihvertfald for nuværende - hobbyvirksomhed og i mindre størrelsesorden? Og til private. (Og fra private)

Vi vil jo gerne, at han gør tingene korrekt og kommer godt fra start. Hvem ved om han med tiden udbygger det til en levevej - dog ikke nu.

Håber nogle har et par råd med på vejen.

Mange hilsner
123Rasmus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

123Rasmus:

1

Skal han registrere sig som virksomhed - det vil jo nærmest være hobby og han forventer ikke at omsætte over 50000 (måske meget mindre)
2

Men han skal vel betale skat af det han tjener, selvom det alene er køb og salg mellem private ?
3

Hvordan med moms når vi taler - ihvertfald for nuværende - hobbyvirksomhed og i mindre størrelsesorden? Og til private. (Og fra private)


1 han skal momsregistreres når han kan se han vil sælge for +50.000 kr på en hver 12 mdr periode - ofte når han rammer 4000 per måned og kan se lille stigning http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html 

2

Skat af overskud ja - også mellem private - Kun hvis det var hans helt eget indbo kunne det være uden, me køb og salg som du beskriver, kræver regnskab og skat af overskuddet - angivet i udvidet selvangivelse rubrik 111

3

er besvaret i 1 - men han kan formentlig ved handel fra private så bruge brugtmoms ordningen, hvis han kan finde ud af den http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

For under 50 kr kan han få e-pub bog om at det han skal vide som ny iværksætter - også om firmaformer, stiftelse, moms og skat med meget mere http://jh-e-books.blogspot.com/2018/09/grundbog-til-dig-der-vil-vre-selvstndig.html 

god vind til ham

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 18
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej John Hannover.

Tusinde tak for hjælpen.
Jeg linker ham til denne side. Den vil han kunne få glæde af fremadrettet.
Og køber bogen - tak for link.

Mvh
123Rasmus

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)