Jeg har aldrig hørt nogen revisorer, heller ikke der hvor jeg selv er opdraget, bruge omsætning som en indikator på opfyldelse af VSO-betingelserne. Og det kan jeg heller finde i retspraksis. Så igen; PMV og VSO har ikke noget med hinanden at gøre, og sammenblanding af begreberne kan kun bidrage til forvirring.
Intensitetskravet på X antal timer er til gengæld et vigtigt punkt i forhold til VSO-betingelserne, men har mig bekendt intet at gøre med PMV.
Dernæst i forhold til den konkrete tråd; det er udlejning af lejlighed som skal opfylde betingelserne for en VSO, og det gør det i næsten alle tilfælde. Hvad der måtte være af minimal konsulentaktivitet i en PMV er derfor irrelevant i det konkrete tilfælde. |
PMV/Enkeltmandsvirksomhed til både udlejning og konsulentydelser
Mange tak for de mange svar. Jeg har det noget bedre med min forvirring, når selv to garvede revisorer som jer kan være uenige. Som jeg forstår det, så burde det, trods nogle tvivls spørgsmål, være nogenlunde sikkert at fakturerer konsulentydelser på ca. 23.500 via PMV og afregne via VSO. Jeg er dog i tvivl om der skal moms på de 23.500? |
Jeg er enig med Jesper for så vidt angår udlejningen af ejendom. Efter praksis kan den uden tvivl være under VSO. |
Hvis konsulentydelser ikke kan vurderes til at være en del af VSO; Hvordan vil dette så blive beregnet? Alternativt kunne en mulighed være at oprette et IVS. |
som så kan være farligt hvis konsulent arbejdet kan ses som lønmodtagerarbejde man bare vælger at fakturere - her vil der være fare hvis ikke det udgør egentlig selvstændig virksomhed i et IVS- i forhold til personlig virksomhed https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Vil et IVS med relevant branchekode eventuelt også give mulighed for at bruge omsætning til at købe ydelser/produkter som er relevant indenfor den branche jeg bevæger mig i? |
Ja forudsat indkøb er for at blive anvendt i momspligtig aktivitet hvad moms fradrag angår og - foretages for at skabe indtægter og overskud - så vil de det. Omvendt - husker ikke men talte du om 20.000 kr omsætning - så regn med IVS koster lidt - Lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn eller oms for ejer - banken kan let koste nogle tusinde i opstart + gebyr - regnskabsprogram måske - årsrapport (kan du måske selv men ellers) og loven virker til at blive fremad - at alle IVS skal opspare 40.000 kr (kræver lidt over 50 t i overskud) inden udgangen 2020 - vh John Hannover |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Modtaget, tak for rådet. Dvs. at selskabet ikke vil kunne udbetale udbytte? |
Jeg skal lige forstå hvad du skriver. Mener du seriøst man skal vurdere hver enkelt aktivitet for om den kan være en del af VSO’en? Det står (nærmest) forrest i virksomhedsskatteloven “Driver den skattepligtige flere virksomheder, behandles samtlige virksomheder som én virksomhed ved anvendelsen af virksomhedsordningen.” |
Hvis dine konsulentaktiviteter er selvstændig erhvervsvirksomhed (det har du så sidenhen i tråden bekræftet) så SKAL de med i din VSO. Man skal kun opfylde betingelserne for VSO én gang!
Så umiddelbart ingen grund til at oprette et IVS og dermed påføre sig selv ekstra omkostninger. |