Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

YouTube Indtægter - Virksomhed eller honorarmodtager MOMS?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 6. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Håber der er nogen som kan svare på mit spørgesmål.

Jeg har en YouTube Kanal som jeg tjæner reklame indtægter fra. Jeg har altid skrevet intægter som B-ndkomst på selvangivelsen.

I år ser det ud til at jeg kommer til at tjæne mere inden 50 000 kroner?

Hos Skat skriver de, sådan som jeg forstå det, at jeg ikke kan oprette et firma.

Skat mener at min form for intægt er honorarmodtager, men skriver samtidig at vis man tjener mere inden 50 000 kroner skal man kontakte dem?

Se hvad Skat skriver her => https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234852&ik_navn=subtree

Er der nogen som har erfaring med denne situation?

Jeg vil heller inden gerne oprette et enkeltmandsfirma så jeg kan trække nogen udgifter fra men det ser ikke ud til at jeg kan selvom jeg vil.

Hvad så?

Hvor kan jeg for korrekt svar på hvad jeg skal gøre? Vis jeg ringer til Skat vil de forstå hvad en YouTube Indtægt er så de kan rådgive mig? Mærkelig at skat ikke har mere konkret eksemplar eftersom der er mange som tjæner penge på YouTube.

Jeg ser frem til at høre fra jer.

Venlig hilsen fra

Netfirma

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Reklame indtæger er momspligtig aktivitet og da du ved du kommer over 50.000 i omsætning skal du momsregistreres med firma lige så snart dette er åbenlyst for dig.

Jeg svarer ud fra at du laver reklame virksomhed med det formål at tjene penge = skabe overskud.

Du kan i øvrigt altid trække helt regulære udgifter som du har som rene ekstra fra (ikke hvis du som person sidder på en privat computer o.l. - andet end måske en lille andel) så længe du ikke har underskud, så kan de helt rene udgifter du måtte have, trækkes fra (udgifter er heller ikke din tid du bruger)


Man kan godt som sådan lave ex fagundervisning på youtube uden moms vil jeg mene, men laver man noget hvor man tjener på reklame, affiliate, så er det  momspligtig.
Du kan jo skrive til dem og beskrive helt at det er reklame - ved at logge på og bruge kommunikation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 17
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Tak for hurtig svar og forklaring. Jeg er enig med dig og har ikke noget imod at starte et enkeltmands virksomhed, men sådan som jeg læse på skat kan jeg ikke gøre det, fordi de ikke ser det som en erhvervsmæssig virksomhed.

Jeg har fultids arbejde og YouTube hare bare været en Hobby (er en hobby).

Jeg har lige gennemgået en test på skat.dk (Guide til registrering og skat, når du starter virksomhed) og den viser følgende:

Testen kan ses her: https://skat.dk/skat.aspx?oId=2294

Jeg svaret følgende:

- Hæfter din virksomhed økonomisk over for dine kunder, hvis der er fejl og mangler i varen, du sælger, eller arbejdet du udfører? NEJ
- Har du en ansættelseskontrakt? NEJ
- Bestemmer du selv, om du vil udføre opgaven? JA
- Får du løbende betaling fx pr. time, uge eller måned - uanset om opgaven er afsluttet? NEJ

Her er dit resultat

Det tyder på, at du i skattemæssig forstand ikke har en virksomhed, men er honorarmodtager.


Det betyder, at du formentlig ikke skal registrere dig på virk.dk (dvs. du ikke skal have et cvr-nr.). Det gælder også, selvom du udskriver fakturaer.

Et honorar er B-indkomst, hvor der ikke er fratrukket skat og arbejdsmarkedsbidrag (am-bidrag), inden du får udbetalt beløbet. Det gælder fx, hvis du er freelancer eller har fået et honorar for en koncert, et oplæg eller lignende. Så skal du selv sørge for at betale skat af dit honorar.

Læs om B-indkomst (honorarer)

Synes du ikke, at vurderingen passer på dig, eller er du fx i tvivl om, du skal have et cvr-nr.? Ring direkte på 72 22 28 81

Det skal du gøre:

Hvad mener du? Jeg har tænkt mig at ringe til Skat.

Det er meget forvirende det her ;-)

Ser frem til at høre din mening.

Venlig hilsen

NV

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det laver du youtube og får en reklame indtægt over 50 t fra den -  Det er jeg ikke i vivl om er nok til selvstændig virksomhed, men det er da fint at høre skat skrifligt - ikke ringe.

jeg forstår slet ikke automatiken i skat der, for med dine svar ville jeg have vovet svaret ja

Du kan læse mere om kriterier her https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 
Det skulle alene være, at de ikke så det som erhvervsmæssigt fordi det ikke var med indtægt for øje, men hvad det ellers skulle være med + 50t i indtægt fra reklamer kan jeg slet ikke se

Reklame indtægter er klart momspligtige og det kan du jo slet ikke håndtere uden et CVR så det er jo det du skal forklare, at det er + 50 i rene reklameindtægter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

BDO har en superfin artikel om emnet, der kan læses her:

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/skat-for-bloggere

Deres konklusion, som jeg er enig i, er at du er skattepligtig af indtægterne som honorarmodtager. Du kan fratrække direkte relaterbare udgifter i den personlige indkomst, herunder telefon/internet. 

Du er omfattet af momsloven, da det i momsmæssig henseende er selvstændig virksomhed. MEN du skal alligevel ikke momsregistreres, fordi aktivitet som blogger (og vlogger) betragtes som journalistisk (eller kunstnerisk?) virksomhed, og derfor er fritaget for moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Du er omfattet af momsloven, da det i momsmæssig henseende er selvstændig virksomhed. MEN du skal alligevel ikke momsregistreres, fordi aktivitet som blogger (og vlogger) betragtes som journalistisk (eller kunstnerisk?) virksomhed, og derfor er fritaget for moms.

og det gælder selvom indtægten kommer fra tilknyttede reklamer - altså ikke fra selve den kunsteriske - or whatever - performance ved Youtube videoen - men fra affiliate = tilknyttede reklamer der klikkes på?
(eller jo tilsvarende en blog hvor indtægter ikke kommer fra folk der donerer for blogviden - men fra klik på reklamer man har tilknyttet og får betaling per klink for?
Reklamen har ikke som sådan med indholdet at gøre men er en tilknyttet reklame man betales for klik på - for helt andre ting.

Jeg synes BDO mere handler om at bloggeren solgte indholdet som hun journalistisk frembragte samlet og det vil ikke være momspligtigt - men får hun indtægterne fra affiliate = andre reklamer direkte - gælder det så også?

Jeg mener at have læst mange art om at ex google affiliate vil være momspligtig ved de 50 t. - men det mener du ikke?

Ikke at jeg kender validitet af denne - men mener det kunne høre ind herunder mere end kunstnerisk virksomhed? https://www.erhvervsblogger.dk/moms-af-adsense-og-affiliate-marketing/ 

Venlig hilsen John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke undersøgt spørgsmålet helt detaljeret, men ja, jeg vil mene at det er momsfritaget.

Momsloven gælder for leveringer mod vederlag. Det der leveres her, er selve youtube klippet. Vederlaget er affiliate/reklame indtægterne.

Selvfølgelig forudsat, at aktiviteten i øvrigt overholder kriterierne for journalistisk/kunstnerisk virksomhed.

Skatterådets bindende svar, som også er gengivet i juridisk vejledning, vedrører godt nok et blogger netværk, og betalinger fra både reklamer på siden samt fra product placements. Men om indtægterne fra reklamer kommer fra fx. BloggersDelight eller fra Youtube, kan jeg ikke se ændre på momsspørgsmålet.

https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2233149&vid=0&lang=da

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:

Jeg har ikke undersøgt spørgsmålet helt detaljeret, men ja, jeg vil mene at det er momsfritaget.

Momsloven gælder for leveringer mod vederlag. Det der leveres her, er selve youtube klippet. Vederlaget er affiliate/reklame indtægterne.

Selvfølgelig forudsat, at aktiviteten i øvrigt overholder kriterierne for journalistisk/kunstnerisk virksomhed.

Skatterådets bindende svar, som også er gengivet i juridisk vejledning, vedrører godt nok et blogger netværk, og betalinger fra både reklamer på siden samt fra product placements. Men om indtægterne fra reklamer kommer fra fx. BloggersDelight eller fra Youtube, kan jeg ikke se ændre på momsspørgsmålet.

https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2233149&vid=0&lang=da

det som gør mig nervøs er dette fra SKATTE rådets svar:

Ved indgåelsen af samarbejdsaftalen har Spørger til X overdraget alle rettigheder til den kommercielle udnyttelse af trafikken på hendes blog, herunder muligheder for annoncering, indgåelse af affiliate-aftaler (henvisningsprovision, når en læser køber noget gennem et link fra en webshop, der er indsat i en artikel), mulighed for opnåelse af gaver, merchandise og lignende. Så længe aftalen med X er gældende, må Spørger ikke samarbejde med konkurrerende selskaber eller anvende andre platforme. Det er udelukkende X, der står for kontakten til de firmaer og selskaber, der ønsker deres produkter omtalt på bloggen. Dette gælder både danske og udenlandske firmaer og selskaber.

Her mener jeg der kan være tale om at hun har solgt rettigheder - som en forfatter kan gøre til bogforlag - men at bogforlaget jo så er momspligtig af de reklame og affiliate som kommer. Blogger har altså solgt sin "forfatter/kunstneriske virksomhed" til andre, som så kan udnytte denne som de vil, herunder til reklame indtægt. 

Her er så en anden del af svaret - som peger på at blogger jo får indtægt som % af reklamen (af X indtjening helt enkelt) og det peger din retning

Spørger modtager i henhold til samarbejdsaftalen 50 % af den samlede nettoindtjening genereret på basis af trafikken på hendes blog.

Kunne det ikke være sådan, at netop grundet den aftale, så sælger bloggeren her sit indhold og rettigheden til at benytte det uindskrænket = sælger kunstnerisk indhold til X - så så betaler honorar (type forfatterhonorar) mens de selv tager sig af den momsmæssige side af sagen i forhold til, at de jo får reklameindtægten

Det er klart, at deres honorar for det kunstneriske jo har at gøre med at DE kan udnytte det (som zentropa kan med Jusi adler Olsen manus) og DE er momspligtige mens forfatteren ikke er det for forfatteren får et fast honorar for at afgive rettighed til det "kunstneriske indhold"

Her i tråden TROR jeg, at trådstarter er nok så meget reklamesælger og lønnes per reklame og klik per reklame eller youtube reklame indledning per klik - og det er der jeg er bange for det kan være momspligtigt. Mere så trådstarter ikke pludseligt får moms og evt bod ved ikke at registrere.

Jeg er bange for, at det kan være netop salget af rettigheden til X som får indtæger (momspligtig givet) der er rettigheds/kunstnerisk salg modsat hvis man selv både blogger OG sælger reklamer??

Hvis vi her kan aflive, at affiliate indtægt er momspligtig indtægt generelt, er det i alle fald nemmere, men kan vi det. Har vi sådan en som Jesper_nl med - han er skrap i moms (og det er du også helt klart Ole - men second opinion :)  )

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis vi her kan aflive, at affiliate indtægt er momspligtig indtægt generelt, er det i alle fald nemmere, men kan vi det.

Det kan ikke aflives. Udgangspunktet er den leverance som der sker og som affiliatebetalingen er en betaling for. Udgangspunktet for momsfriheden i Skatterådets svar er, at der er tale om et stykke journalistisk arbejde. Dette er så fritaget for moms. Om trådstarters youtube kanal opfylder kravene for momsfrihed - her en redaktionel frihed, selvstændig og skabende indsats, der har en vis originalitet - har vi ikke en jordisk chance for at vurdere her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Det kan ikke aflives. Udgangspunktet er den leverance som der sker og som affiliatebetalingen er en betaling for. Udgangspunktet for momsfriheden i Skatterådets svar er, at der er tale om et stykke journalistisk arbejde. Dette er så fritaget for moms. Om trådstarters youtube kanal opfylder kravene for momsfrihed - her en redaktionel frihed, selvstændig og skabende indsats, der har en vis originalitet - har vi ikke en jordisk chance for at vurdere her.

Men hvis den har det -(jeg kan jo bruge min blog som tilsvarende eksempel) så ville indtægter fra f.eks affiliate, salg af reklame - ikke være momspligtige?

Ville jo give mening men nok være kedeligt for nogen (ikke mig jer er ikke i det niveau) for der ville ikke være salgsmoms - blot reverse charge da det meste vil være EU eller uden for måske, og så ville momsfradrag for køb - med nej til momsregistrering - være udelukket.

Men altså: - Uanset pengene ikke er for indholdet  men for reklameplads - så ville det være momsfrit hvis indholdet var med redaktionel frihed - skabende - vis originalitet (av der faldt jeg Stick out tongue) osv - og det jo var indholdet der trods alt solgte reklamen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)