Hej. Jeg sidder med min årsafslutning i economic og har 4 spørgsmål. 1. Når jeg trykker på afskrivninger iht. denne guide: http://wiki2.e-conomic.dk/tillaegsmoduler/anlaegskartotek-afskrivning-af-anlaegsaktiv#_ga=2.40772002.102635087.1538478950-2151729.1488803231 2. Jeg kører i min privat bil og henter varer hver lørdag og normalt (jeg har et APS) ville jeg jo have trukket det fra på min evt. lønseddel men da jeg er ny har jeg ikke overskud i virksomheden til at trække løn ud, er det herfor OKAY at lave en specifikation f.eks. 3. Kan economic selv udregne det skattemæssige regnskab til aflevering hos skat og ikke kun det regnskabsmæssige? 4. tilgodehavender hos mine kunder fra sidste regnskabsår til næste bliver de automatisk ved årsafslutning overført til en tilgodehavende konto og når man så bogfører fakturaen i det nye regnskabsår bliver de så automatisk trukket ud fra tilgodehavender og ind på banken eller hvordan? |
Vedrørende dit punkt 2, hvis du udbetaler godtgørelse for de kørte km bliver det skattepligtigt for dig. Du kan kun få skattefri kørselsgodtgørelse, hvis du også får en almindelig lønindtægt fra firmaet, og lønnen står i et rimeligt forhold til den skattefri godtgørelse.
E-conomic laver kun en regnskabsmæssig opgørelse. Du skal selv enten lave eller få hjælp til at lave det skattemæssige regnskab samt den årsrapport, som skal indsendes til Erhvervsstyrelsen.