Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS som holding

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har dengang et ApS kostede 125000kr at stifte etableret holding og driftselskab. 

Vi ville reelt gerne tage de oprindeligt beskattede midler ud privat, men det kan vi jo ikke uden at lukke selskabet. Vi har en nogle mindre beløb stående på en virksomhedsopsparing som dengang vi stiftede ikke måtte bruges til at stifte virksomheder for hvis man gjorde det i andet halvår, og hvor reglerne senere er ændret så vi bliver beskattet mere end 100%, hvis vi vil nedlægge kontiene, og vi heller ikke må indskyde pengene i en virksomhed. Udover at etablere en virksomhed for virksomhedsopsparingen kan hverken Bank eller Skat give en løsning på en ældre virksomhedsopsparing.

Må man/kan man etablere et nyt Holding IVS med en kr. i kapital (evt indeståendet på virksomhedsopsparingerne) og med et konvertibelt lån der tillader at vi selv køber vores Holding ApS' anparter, lukker Holding ApS og kapitaliserer Holding IVS via driften i Drift ApS?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Din tanke er alt for kompliceret.

Du kan jo nedsætte kapitalen og så udtage de derved frigjorte midler.

Det burde være trivielt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Vent på klogere men:

Nedsætte kapital og så tage ud - mener jeg faktisk i dag kan/vil medføre udbytteskat når der ikke lukkes

Det med at stifte IVS (som jeg så ikke kan se du får det vilde ud af da den ny lov vil kræve kapitalisering på 40 t inden udgangen af 2020 = enten indskud af kapital eller tilførelse af overskud på lidt over 50 t og med tanke på ApS kap sikkert nedsættes til 40 t ville jeg måske bare vente på det - men jeg ved du hellere vil konvertible - og jeg kan ikke se noget galt i nyt IVS køber anparter af holding ApS og så lukkes holding ApS.

Eneste hage må være kursen på anparterne som nye IVS skal købe drift ApS til af eksisterende holding ApS - for hvis drift har en høj værdi, så skal det jo afspejles i prisen (ingen rabat uden stor skatterisiko)  = holding vil få udløst gevinsten her og nu ved lukning og give skat af den - og ikke gå lige op med den oprindelige kapital.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Nedsætte kapital og så tage ud - mener jeg faktisk i
dag kan/vil medføre udbytteskat når der ikke lukkes

Dette er formentlig det rene vrøvl.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ejler Ottesen:

Cookie - John Hannover:
Nedsætte kapital og så tage ud - mener jeg faktisk i
dag kan/vil medføre udbytteskat når der ikke lukkes

Dette er formentlig det rene vrøvl.

næppe

Her fra tax (del af skat)https://tax.dk/jv/cb/C_B_2_10_2.htm med hovedreglen:

Regel

Udlodning til aktionærer i forbindelse med nedskrivning af aktiekapitalen i selskaber, som ikke er i likvidation, skal beskattes som udbytte.

Desuden:

https://www.fsr.dk/Faglige_informationer/Skat/Diverse%202/konsekvenser%20af%20kapitalnedsaettelse 

Med spørgsmål og svar forkortet - der er muligheder for at der kan være undtagelser jeg ikke husker, ,men udgangspunktet er udbyttteskat desværre - men under visse omstændigheder kan der søges jvnf § 16A, stk. 3, litra 2b, og tilladelse gives TROR jeg 

Der er forskel på om det udloddes eller bruges til ex underskudsdækning - Kapitalnedsættelsen frigiver midler fra bunden kapital til fri kapital - og fri kapital kan ikke bare tages ud af aktionærer i en going concern som andet end - udbytte.

Her fra FSR linket:

Hovedanpartshaveren ønsker at nedsætte anpartskapitalen til 80.000 kr. ved at udlodde 120.000 kr. kontant.

Anparterne er anskaffet 1. juli 1997 ved en skattefri ombytning. 

Spørgsmål

1: Skal udlodningen af 120.000 kr. betragtes som almindeligt udbytte?

Svar 1:

Ja. Udlodning af de 120.000 kr. betragtes som almindeligt udbytte og skal altså beskattes som aktieindkomst hos indehaveren. Folketinget har ikke i forbindelse med nedsættelsen af de selskabsretlige krav til anpartskapitalen lavet en særlov, der fritager kapitalnedsættelsen for beskatning.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Vent på klogere men:

Nedsætte kapital og så tage ud - mener jeg faktisk i dag kan/vil medføre udbytteskat når der ikke lukkes

Det med at stifte IVS (som jeg så ikke kan se du får det vilde ud af da den ny lov vil kræve kapitalisering på 40 t inden udgangen af 2020 = enten indskud af kapital eller tilførelse af overskud på lidt over 50 t og med tanke på ApS kap sikkert nedsættes til 40 t ville jeg måske bare vente på det - men jeg ved du hellere vil konvertible - og jeg kan ikke se noget galt i nyt IVS køber anparter af holding ApS og så lukkes holding ApS.

Eneste hage må være kursen på anparterne som nye IVS skal købe drift ApS til af eksisterende holding ApS - for hvis drift har en høj værdi, så skal det jo afspejles i prisen (ingen rabat uden stor skatterisiko)  = holding vil få udløst gevinsten her og nu ved lukning og give skat af den - og ikke gå lige op med den oprindelige kapital.

vh John Hannover

Tak for super svar!

Jeg vil som sådan egentlig bare korrigere, det at jeg skulle være stor tilhænger af konvertibler. Det er jeg som sådan ikke, men grundet vores indkomstskatteniveau er der meget få lande i verden, hvor der er større forskel på firmaets penge og ejers penge. Hvis de 0.3% af skatteprovenuet udgør blev fjernet ville den potentielle personlige gevinst ved en succesrig virksomhed øges med ca. 35% og det ville være langt lettere at betale for tab med fremtidig success.

Indskud(/eller kautioner med konvertibler) du taber kan du få 27% fradrag for, medens mange skal betale 56% skat af de penge, du eventuelt senere skal dække et kapitaltab med. Det betyder at du skal tjene 227kr brutto for at dække 100kr i kapitalindskud/bruttotab (165/78 hvis netto).

Hvis kautioner og indskudskapital (ting vi betaler via de lønmodtager indtægter vi engang har haft) skattemæssigt blev behandlet som for enkeltmandsvirksomheder, så var ideen med konvertibler ikke relevant. Det eneste konvertiblerne gør er at de tillader ejer at træffe et valg vedrørende sine tidligere beskattede midler også efter en virksomhedsstart. 

Jeg så meget hellere at vi havde et skattesystem hvor alt hvad et firma brugte blev behandlet ens.  Penge ind minus penge ud, betal skat af forskellen og straf dem der snyder. Det er for mig umådelig kontraproduktivt at vi har så mange revisorer og internt ansatte i virksomheder og ansatte i offentlige myndigheder til at sikre at overkomplicerede skattesystemer overholdes, så diverse værdipoliske dagsordner i skattelovgivningen kan styres.

Jeg er langt mere optaget af muligheder for dem der kan og vil, samt dem der vil, men ikke kan, end jeg er optaget af fordelingen til dem med de modsatte kombinationer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sagtens følge dig - at tab kun giver fradrag 27/42% - lad os holde os til de 42% som jo er mindre værd end de 56% man har i topskat ved løn osv

Det skal vel så ses i sammenhæng med at skatten ved gevinst er samme MEN her har du så ret i der er betalt selskabskat inden - det er der næppe i ved tabet.

Det er nok indrettet sådan for alm aktionærer der har samme skat ved gevinst og tab, og fordi 27 efter selskabskat svarer til de ca 41% bundskat udgør og 42% efter 22% svarer til 56% topskat ca - med sigte på, at skat i princip ender ens uanset løn eller udbytte - sådan ca

Det er klart man nyder tab hvis man investerer penge man har betalt 56% skat af og får 42% max ved tabet - OM man kunne forestille sig specielle regler for netop unoterede aktier for hovedaktionærer som kunne få samme fradragsværdi for tabet som netto trækprocenten ved indbetalingen eller tilsvarende - ja hvorfor ikke - det ville da tage lidt af risikoen væk

Jeg er helller ikke som sådan mod konvertible, snarere for - blot synes jeg måske at 1 krone på bagepladen sender skifte signaler, så alt med rimelighed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg er heller ikke som sådan mod konvertible, snarere for - blot synes jeg måske at 1 krone på bagepladen sender skifte signaler, så alt med rimelighed

vh John Hannover

Fuldstændig enig mht. 1 kr, og jeg synes det er direkte fjollet at tale om 40000kr, i stedet for 50000kr til at stifte ApS.

Der hvor jeg synes vore regler er tåbelige er at du ikke kan trække dine private penge ud igen, hvis de erstattes af midler optjent i virksomheden, og at du som  ejer ikke har nogen beskyttelse mod de personlige kautioner som banker kræver. 

Hvis man bruger 27% satsen så kunne virksomheden have 36% mere kapital for den samme private hånd på kogepladen og med 42% raten ville det være 72% mere. Alt andet lige ville det give en bedre soliditet, kreditorbeskyttelse og en bedre arbejdskapital i kapitalsvage/kapitalkrævende virksomheder.

Jeg var forleden sammen med en iværksætter der har bygget et imponerende firma på bare 5 år, men som frem til en større virksomhed købte en stor post har opbygget en negativ egenkapital på knapt 3 mio, men skabt ti direkte job højteknologiske job. Det er en af de typer som vi virkelig har brug for men som havde fået ødelagt resten af livet hvis det var gået galt, og hvor samfundsværdien formodentlig har været 20-30mio kr, men hvor "downside" er meget ulige fordelt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Der hvor jeg synes vore regler er tåbelige er at du ikke kan trække dine private penge ud igen, hvis de erstattes af midler optjent i virksomheden
det kan jeg som godt følge - omvendt er man jo fri for at skyde mere ind hvis ens kapital går i 0 eller minus - men jeg kan sagtens følge tanken om at kunne få kapital ud igen hvis den er erstattet via overskud (ville svare til udbytte op til opr. kapital var udbytteskatte fri) Du kan jo foreslå skatteministeren det - det skader jo aldrig at prøve med lidt input. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)