Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

freelance kundeklausuler

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Aug 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, indenfor freelance programmering, hvilke kundeklausuler er "normale" (fx mellem mig som freelancer, og agent-virksomheden som finder opgaver)?

Nedenfor er et uddrag fra "kundeklausulen" fra en agent. Jeg synes bare det indskrænker rimelig meget mine muligheder for at finde andet arbejde bagefter, men jeg er ikke sikker på hvad man normalt binder sig til.

<-

...i tilfælde af at agenten har oplyst konsulenten om kundens navn og projekt eller etableret et interview mellem konsulenten og kunden, uden at dette har resulteret i en opgave til konsulenten, må konsulenten ikke selv prøve at sælge sig til den pågældende kundes afdeling/projekt de efterfølgende 6 måneder.

Såfremt agentens kunde er et konsulenthus eller anden leverandør af konsulentydelser, må konsulenten ikke udføre opgaver for denne de efterfølgende 6 måneder medmindre konsulenten i forvejen var registreret hos denne.

Såfremt der indgås en leveringsaftale mellem agenten og kunden vedr. konsulenten, må konsulenten ikke udføre arbejde for kunden i den pågældende afdeling/projekt, eller tage ansættelse hos denne de efterfølgende 6 måneder efter, at konsulenten er ophørt sin opgave hos kunden, uden at dette sker gennem en aftale med agenten.

I de ovennævnte perioder må konsulenten heller ikke arbejde for kunden i den pågældende afdeling/projekt gennem en ansættelse i tilknytning til eller som ejer/medejer af nogen virksomhed, der konkurrerer med agenten.

I de ovennævnte perioder er konsulenten ligeledes uberettiget til at medvirke til, at en anden konsulent kommer i arbejde hos den pågældende kunde uden at dette sker gennem agenten.

Konsulenten accepterer samtidig, at man ikke må udlevere egne visitkort eller andet salgsmateriale til kunden, mens konsulenten arbejder hos kunden og 6 måneder efter endt opgave.

->

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Når agenten har skaffet dig et arbejde, er det klart at han vil sikre sig at du ikke går bag om ryggen på ham i den første tid after arbejdets udførelse.

Det er meget forskelligt hvad lignende firmaer indsætter af klausuler i kontrakt med en freelancer.

Det er ikke spor usædvanligt at klausuler som dem du anfører, optræder i tilsvarende kontrakter.

Du kan jo håbe på at en kunde som er skaffet af agenten vender tilbage efter udløbet af bindingsperioderne.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 13. Aug 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

OK tak for svaret. 6 måneder virker meget længe til mig. Situationer kan godt opstå hvor denne agent ikke kan skaffe mig arbejde hos en bestemt kunde, men så må jeg heller ikke få arbejde hos denne kunde via en anden agent i 6 måneder (og uden nogen form for kompensation fra agenten med kundklausulen).

Det må jeg lige overveje.

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en kunde og konkurrenceklausul på 24 måneder.. I mit arbejde, så 6 måneder er ikke meget..

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Oct 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Indexed Webbureau Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes at den lyder meget fair, det står dig jo altid frit til at afvise aftalen eller at forhandle den.

Hvis de begynder at forbyde dig at lave tilsvarende arbejde for lign. kunder så skal du være på vagt.

Tilmeldt 13. Aug 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret. Tilbydes der nogen form for kompensation i de 2 år, hvor du ikke må arbejde for kunden via andre agenter? Eller er du bare afskåret fra den kunde med mindre arbejdet skaffes via din første agent?

Tilmeldt 13. Aug 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - tak for svaret. Lyder som om denne klausul er helt normal, og ikke for omfattende. Jeg vil bare høre fra andre som har lidt mere erfaring, så jeg har lidt mere information når jeg skal forhandle med agenten.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)