Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af udstyr fra forening til private

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som medlem af en dartklub er jeg glad for at der sælges udstyr i klubben. Så har jeg mulighed for at prøve noget forskelligt tilbehør, så jeg jeg kan finde ud af om det passer til mit spil, inden jeg køber det.

Der findes ikke en seriøs forhandler i nærheden, så vi har i bestyrelsen snakket om at reklamere lidt for at de lokale "hobby-spillere" kan komme på besøg og handle udstyr hos os. Selvfølgelig med den bagtanke at nogle af kunderne kunne tænke sig at blive medlem af klubben.
Klubben tjener en smule på at sælge udstyret, men det er bestemt ikke en guldgruppe.

Så mine spørgsmål er:

1: Må vi som forening sælge udstyr til medlemmerne?

2: Må vi som forening sælge udstyr til personer der ikke er medlem?

På forånd tak for hjælpen :)

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor det ikke skulle være muligt for foreningen at sælge udstyr til medlemmer eller andre. Der er dog nogle ting, som der skal være styr på, for hvis foreningen begynder at sælge - uanset om det er til medlemmer eller ikke-medlemmer - så bliver foreningen erhvervsdrivende, hvilket har nogle konsekvenser, herunder at foreningen formentlig skal momsregistreres (hvis den ikke allerede er det).

Hvorvidt I "bare" kan begynde at sælge kommer blandt andet an på foreningens vedtægter. Medmindre salg er en del af foreningens formål, vil det formentlig ikke være foreneligt med formålet at begynde at sælge. Det vil derfor formentlig kræve en vedtægtsændring for, at der kan ske salg. I skal også være opmærksomme på, at det kan have betydning for modtagelse af tilskud og lån af lokaler, hvis foreningen betegnes som erhvervsdrivende, så hvis I får tilskud, billige lokaler mv. bør I sikre jer, at salgsvirksomheden ikke vil påvirke disse fordele.

I skal også gøre jer klart, at hvis I begynder at sælge, så bliver I omfattet af reglerne i købeloven og formentlig også forbrugeraftaleloven. Det betyder, at I får de samme forpligtelser som andre butikker, og hvis det I laver er fjernsalg, vil I også skulle overholde reglerne om fortrydelsesret mv. Det kan altså betyde mere arbejde og mere ansvar for foreningen.

Et alternativ kunne jo være, at foreningen forhandler nogle rabatter hjem til medlemmerne, så I kan købe tingene hos en "rigtig" leverandør. Derved undgår I at blive erhvervsdrivende.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

juristen:
Et alternativ kunne jo være, at foreningen forhandler nogle rabatter hjem til medlemmerne, så I kan købe tingene hos en "rigtig" leverandør. Derved undgår I at blive erhvervsdrivende
enig hele vejen - bare for klarhed tror jeg ikke der skal stå "SÅ I KAN KØBE" men så MEDLEMMERNE kan købe direkte til rabat pris

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Høje Taastrup
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 81
Fra  ETOS Advokater Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændig ret.

Med venlig hilsen

Jesper Rye Jensen, advokat

Tilmeldt 29. Oct 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene.


Jeg tænkte nok at reglerne var noget i den retning, så vi må have en snak om hvad der skal ske.

Tak for hjælpen :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)