Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af drømmecafé og finansiering af dette?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle i kyndige iværksættere!

Jeg har fået mulighed for at købe en café og vil høre Jer omkring muligheder for finansiering af køb.

Caféen ligger ved vandet og har bestemt en fantastisk sommer periode (selv i danske somre!). Men den har bestemt også en fornuftig vinterperiode med julefrokoster i hele december og et fast opland af kunder i resten af de "døde" perioder, både i huset og takeaway. Caféen har utroligt mange uudnyttede muligheder, som jeg i kraft af min baggrund og branchekendskab kan udnytte. Den har tidligere været et snusket værtshus, men er nu blevet istandsat og fremstår rigtig flot!

Lokalerne er til leje, og der ligger en 10-årig kontrakt fra kommunen som eventuelt er til genforhandling herefter. Området og bygningen er fredet. Det vil sige, at overtagelsessummen er udelukkende for ret til lejemålet samt inventar og sælgers udgifter til renovering. Disse penge skulle man mene var til at få ind igen ved et salg.

Jeg har ikke set regnskaberne endnu, men har af bagveje fået fortalt at de er ret så fornuftige (ved ikke hvor meget de har "lagt til side" dog...). Jeg skal selvfølgelig have gennemgået regnskaber med revisor osv, men vil gerne forespørge indledende om Jeres erfaringer med finansiering af sådan et projekt.

Prisen ligger på omkring 2,5 mio og hele beløbet skal finansieres. Havde sammen med min partner overvejet at låne 125k til et ApS og herefter låne 3 mio i ApS'et til køb samt indkøb, eventuelt driftunderskud de første par måneder mm.

Kan det lade sig gøre at låne 3 mio til en café nu til dags? På trods af gode regnskaber og en god forretningsplan!

Hæfter vi med de 3 mio vi har lånt i ApS'et eller kun de 125k som vi har lånt "privat"?

Vil banken gå med til at vi ikke hæfter for de 3 mio i ApS'et?

Hvilken bank er bedst til "iværksætterlån"???

ALLE ERFARINGER ØNSKES!

PÅ FORHÅND TAK!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:36

Jonas Bjarkow:
Vil banken gå med til at vi ikke hæfter for de 3 mio i ApS'et?

Nej... det har jeg meget svært ved at forestille mig. 

Tilmeldt 17. Feb 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:49

Hej

mange banker vil ikke vil låne penge til cafe, restaurant, og bager butikker..

der er selvfølgelig altid undtagelser, en mesterkok med mange års erfaring og får stjerner for sin mad har oftest nemmere ved at låne penge til en restaurant end feks. en der lige er uddannet..
det samme gælder cafe branchen, har du været daglig leder på en eller flere gode cafe'er kan banken også se du kan finde ud af at drive en cafe og tror derfor mere på dit projekt..

dog synes jeg det lyder for useriøst at spekulere i hvordan du kommer til ikke at hæfte for de penge i vil ud og låne, går i ind i projektet gør i det 100% og bør ofre alle ressourcer på at opnå en succes... i skal heller ikke regne med at kunne låne 2,5 mil. uden i forvejen at have sparet noget sammen selv... 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:58

Hej Jonas.

Jeg vil gerne hjælpe dig lidt ;)

Hvis vi starter nedefra med dine spørgsmål.

Hvilken bank er bedst til "iværksætterlån"???  Sv.: Det er meget forskelligt men de fleste banker ser restaurationsbranchen som det "sorte får" har i tilgengæld noget de kan tage pant i helst hele det lånte beløb (friværdi i fastejendom) ser det meget bedre ud.

Vil banken gå med til at vi ikke hæfter for de 3 mio i ApS'et? Sv.: Banken vil ALTID have jer til at hæfte det er så sikkert som amen i kirken.

Hæfter vi med de 3 mio vi har lånt i ApS'et eller kun de 125k som vi har lånt "privat"? Sv.: Hele møllen privat.

Kan det lade sig gøre at låne 3 mio til en café nu til dags? På trods af gode regnskaber og en god forretningsplan! Sv.: Ikke med midre du kan stlle sikkerhed for hele lånebeløbet  (friværdi i fastejendom)

Du skriver også du vil låne til et evt. aps. - du kommer IKKE igang i restaurationsbranchen uden at have noget kapital selv.

Når du har fået skaffet et par hundrede tusind skal jeg nok finde en super cafe til dig og hjælpe med finansieringen af den også. men som sagt du må til at spare sammen.

Grunden til den hårde tone er at sådan er realiteterne, og uden egenkapital er der nemlig heller ingen alkoholbevilling.;(

Held og lykke.

Tilmeldt 16. Jun 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:08

hej

Jonas

mig og en ven vil gene købe en pizza gril med en rigtig god beliggenhed

har ca 13 årserfaring i branchen

vi har selv 200000 kr  man vi har brug for  200000kr til kan du hjælpe os med det

minmmail...ybt@ofir.dk

tlf nr :42300199

mvh

Yücel

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)