Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpart i firma man før arbejdede for

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Sep 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg arbejder pt som ekstern programmeringskonsulent i en ApS virksomhed, som er dybt afhængig af, at jeg hele tiden drifter og udvikler på systemet. Jeg er selv selvstændig og den månedlige betaling foregår pr faktura.

ApS virksomheden er ejet af min gode ven, og vi overvejer pt, at jeg får en part, så jeg ikke opkræver betaling, men istedet får et månedligt afkast/løn nogenlunde svarende - på lang sigt - til det, jeg får i dag.

Men spørgsmålet er så, hvordan plejer andre at gribe sådan en sag an? Skal man blot gå ind og udbetale sig selv løn, hvis man får en part, eller kan man lave en ordning med antal procenter af overskuddet skal gå til en selv.

Mit indskud i virksomheden skulle udelukkende være min arbejdsindsats - kan dette overhovedet lade sig at gøre? :-)

Input søges med kyshånd...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

MoodyJerup:
Jeg er selv selvstændig og den månedlige betaling foregår pr faktura
og du har så en række kunder og en personlig risiko som selvstændig ud over den, at kunden ikke lige betaler din faktura, for ellers er det ikke lovligt

For at du kan få en part - når du får den som en slags betaling, så skal I tage en revisor ind over synes jeg, så skat ikke kan mene du fik betaling for nu at holde op med at sende faktura, ved at få en anpart skattefrit - det må være første huk så nej - du kan ikke få en gratis skattefri anpart mod at arbejde, det vil kunne udløse værre skat og skattebod. Du bør klart købe til noget der ligner markedsværdi - muligvis blot egenkapitalværdi men det er der en revisor skal rådgive jer

% af overskud fordeles altid kun via udbytte og det efter den % man ejer som udgangspunkt, hverken mere eller mindre. Du kan lave løn til dig selv og dermed sikre du får samme som du gør nu og den løn reducerer jo så overskuddet. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

% af overskud fordeles altid kun via udbytte og det efter den % man ejer som udgangspunkt, hverken mere eller mindre. Du kan lave løn til dig selv og dermed sikre du får samme som du gør nu og den løn reducerer jo så overskuddet. 

vh John Hannover

Andel af overskud kan også være Tantieme, som beskattes som løn, og hvor der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ole Lynge Andersen:
Andel af overskud kan også være Tantieme, som beskattes som løn, og hvor der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag
og det kan aftales fra år til år - så en ejer - kan have en aftale der gør, at ejeren får mere end andre - EFTER året er gået?? Om det er løn eller tantieme er mere for mig en aftale sag  end noget der ændrer ved, at man enten får løn eller tantieme UNDER året.

Mit point er mere, at enten er det løn (eller måske tantieme) men når bogen er lukket og året er gået - så der ikke andet end udbytte at fordele efter - Er det galt?
Der er her ex I/S har større frihed til i aftaler at bestemme ejeres fordeling af overskud - også skattemæssigt og skifte fra år til år, hvor selskaber hænger på ejer%)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)