Nu overvejer jeg at prøve at bede nogle samarbejdspartnere om at agere lokal kundeservice for mig. For at se om det øger konverteringsraten og kundetilfredshed :)
Da det er freelancere der også har meget andet at se til, så fik jeg en idé om at det måske var nemmere hvis jeg udstyrer freelanceren med en dual-sim mobiltelefon. Så kan de bruge den som deres egen telefon, OG have vores kundeservice-nummer så de ALTID har mit / vores nummer på sig he he
Men kan / må jeg det?
Vil det blive betragtet som gave, eller er der andre ting jeg skal være opmærksom på?
Den er ikke helt let - men hvis din bebgrundelse alene er firmaet så ville jeg nu ikke se det som gave MEN
Det vanskelige er jo at der ikke er spor tvivl om, at det ville udløse skat af fri telefon hvis de har den i hjemmet og var ansatte og du skulle indberette det og du måtte- og må her - givet også kun trække del af momsen fra, hvis telefonen er hjemme
Det er rådigheden der som sådan udløser skat af fri telefon mens moms delingen beror på seriøs sandsynliggørelse af, om de bruger den privat også - formentlig kom du godt igennem med 50/50 = halv moms.
Jeg tror IKKE du bare kan give ikke ansatte en fri telefon uden de skal angive beløb til skat - enten det så var en form for fri telefon eller lønværdi af hele eller del af telefonen - når de jo kan (og i planen forventes) bruge den privat - hvad altid er skats udgangspunkt når den ligger i hjemmet, vent på andre
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men.... de er jo IKKE ansatte. Der er snak om samarbejdspartnere.
Første tanke var at udstyre dem med en mobiltelefon med henholdsvis et svenks simkort og et norsk simkort, og bede dem have denne telefon på sig fra 8-16 (eller hvad vi nu aftaler)
Men jeg tænkte så på at hvis jeg skaffer dem en dual-sim telefon, så er der større sandsynlighed for at de ALTID er til at træffe i dagtimerne..... Men det er jo kun spekulation.
@ John du må ind og se på hvad reglerne er i henholdsvis Sverige og Norge.
Hvis det er selvstændige samarbejdspartnere i de pågældende lande kan man fakturere ydelsen mellem sig også den startomkostning som en telefon vil udgøre. Naturligvis vil der så også være fradrag for telefonen som en driftsudgift.
Apropos fri telefon så blev man sidst jeg så reglerne om "fri telefon" som udgangspunkt beskattet af en værdi svarende til den faktiske udgift.
Forstår helt tanken - og ja det besværlige er at de ikke er ansatte - som jeg så udgår fra heller ikke er firmaer men privat og med telefonen i hjemmet.- og
Om skat så ser telefonen som de skal have på sig og må og kan bruge privat og har i hjemmet som en enten - lønandel eller skat af fri telefon. Om så risiko for det er mindre for dem hvis de bor i S og N aner jeg ikke - DK må skulle udløse beskatning, og heller ikke om skat kunne sige du ikke må trække dem fra - eller i alle fald del af moms ikke da de kan og forventes brugt privat også (det er hele ideen med dualsimmet jo)
Du kan jo håbe på nogen der ved eller gætter bedre end jeg - eller gå til en revisor - eller - spørgs skat skriftligt i kommunikation :)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
@ John du må ind og se på hvad reglerne er i henholdsvis Sverige og Norge.
Hvis det er selvstændige samarbejdspartnere i de pågældende lande kan man fakturere ydelsen mellem sig også den startomkostning som en telefon vil udgøre. Naturligvis vil der så også være fradrag for telefonen som en driftsudgift.
Apropos fri telefon så blev man sidst jeg så reglerne om "fri telefon" som udgangspunkt beskattet af en værdi svarende til den faktiske udgift.
Kan ikke se nogen grund til og gøre det mere besværligt end som angivet af Henrik ovenfor.
Lad kunden fakturere dig for anskaffelsen af telefonen, som opstartsomkostning af kundeservice aktivitet. Det bliver en driftsudgift for dig, til gengæld er telefonerne også deres derefter (men mon ikke du alligevel ikke kan se nogen værdi i dem om 3-5 år?). Yderligere er det også deres eget ansvar og holde styr på egen overholdelse af skattereglerne for fri telefon i hhv. sverige og norge, hvilket de angiveligt også må have bedre kendskab til end nogen af os.
Lad kunden fakturere dig for anskaffelsen af telefonen, som opstartsomkostning af kundeservice aktivitet. Det bliver en driftsudgift for dig, til gengæld er telefonerne også deres derefter
den er jeg med på (det er ikke firmaer går jeg ud fra men private og måske slet ikke danske nogen af dem?) fakturerer de og bruger samme beløb på af købe så har de jo i alle fald ikke indtægt eller udgift og må vel så selv stå for om skat synes de trækker hele købet af en privat andel telefon fuldt fra i deres land?
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvorfor ikke lade en receptionist-/telefonpasningsservice varetage denne del?
Man kan i dag få passet sine telefoner til meget begrænsede omkostninger, da man deler udgiften med mange andre virksomheder. Har du behov for at de besvarer komplicerede spørgsmål eller kan de nøjes med at tage imod besked og så sende mail til dine partnere? Hvis det sidste, så giver det klart mening, at du blot får passet dine telefoner i Norge og Sverige.
Lad kunden fakturere dig for anskaffelsen af telefonen, som opstartsomkostning af kundeservice aktivitet. Det bliver en driftsudgift for dig, til gengæld er telefonerne også deres derefter
den er jeg med på (det er ikke firmaer går jeg ud fra men private og måske slet ikke danske nogen af dem?) fakturerer de og bruger samme beløb på af købe så har de jo i alle fald ikke indtægt eller udgift og må vel så selv stå for om skat synes de trækker hele købet af en privat andel telefon fuldt fra i deres land?
vh John H
Hvis de driver virksomhed må de vel som minimum være personligt erhversdrivende. Nu kender jeg ikke alle virksomhedsformer i Norge og Sverige, men vil da forvente de har personlige virksomheder ligesom vi har i DK.