Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etablering af holdingselskab - Revisor spørgsmål

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra 2840
Tilmeldt 31. May 05
Indlæg ialt: 418
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har brug for et kyndigt Revisor svar på mit spørgsmål så jeg håber der er sådan nogle herinde.

i 2014 stiftede jeg og en anden et selskab - IVS med en startkapital på 10.000.
I 2016 købte jeg den anden halvdel af selskabet for 352.000 kr og ejer nu 100% alene.
Jeg overvejer i forbindelse med årsskiftet at stifte et holdingselskab via skattefri aktieombytning men er i tvivl om dette er det rigtige at gøre henset til at jeg har forskellige købspriser på anparterne (betalt med beskattede frie midler) og dermed vil en del af en evt. fremtidig salgspris være skattefri.

Spørgsmålet er om jeg, via holding-strukturen, kan beholde skattefriheden for de 352.000 kr. uden at afhænde holdingselskabet i fald driftsselskabet sælges. 

Alternativt vil en skattepligtig aktieombytning måske være bedre omend værdien af firmat forventeligt er steget i de 2 år der er gået samt min oprindelige halvdel vil udløse skat på overførsels tidspunktet. 

Er der nogen som kan komme med input på hvad jeg kan/bør gøre som er faktabaseret og ikke baseret på snus-fornuft ?

På forhånd tak.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Den første overvejelse er, om du har brug for et holdingselskab. Du har nok kun behov for det, hvis du har planer om at sælge selskabet indenfor de næste år eller hvis du ønsker at risikoafgrænse ved at udlodde udbytter til holding.

I forhold til at få kapitalandelen overdraget til holding, så giver et skattepligtigt salg ikke mening, når du ved, at værdien er betydeligt højere nu. Som du selv ganske rigtigt er inde på, vil det udløse beskatning i forhold til selskabets markedsværdi nu, fratrukket din anskaffelsessum på kr. 357.000. Og markedsværdien er vel minimum kr. 700.000?

Hvis du stifter et holdingselskab via skattefri ombytning, så sker der succession i både anskaffelsessum og tidspunkt - altså det du har givet for IVS er nu teknisk flyttet over på dine anparter i det nye holdingselskab. Så når du sælger eller lukker holdingselskabet, vil de første kr. 357.000 stadig være skattefri.

Holdingselskabet vil efter omdannelsen kunne sælge IVS'et uden beskatning. Husk dog at hvis ombytningen sker uden tilladelse fra SKAT, så må holding ikke sælge kapitalandelene i de første 3 år efter omdannelsen.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)