Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Sep 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er for nylig blevet kasserer i en forening, hvor jeg er blevet bedt om at lave en årsrapport.

Jeg har taget alle omkostninger for og indtægter for året og ført dem ind i resultatopgørelsen. Foreningen har ingen aktiver udover likvide midler og ingen passiver udover egenkapital. Eller det troede jeg, indtil det gik op for mig, at der var skyldig moms, som først skulle betales to måneder senere.

Mit problem opstår deraf: Aktiv og passiv stemmer indtil jeg skal føre momsbetaling som forpligtelse. Regnskabsåret har gået fra 01-01-17 til 31-12-17 og momsen gælder for 01-07-17 til 31-12-17, men skal først betales i februar 2018.

Hvordan posterer jeg momsen som forpligtelse uden at aktiv-siden bliver mindre end passiv-siden?
Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder umiddelbart som om, at de anvender kasseprincippet ved deres bogføring og der fører man ikke balanceposter udover kasse/egenkapital. Så den korte forklaring er blot, at du ikke skal bogføre moms, men holde styr på det ved siden af.

Jeg vil dog anbefale, at i overgår til et normalt bogholderi med notering af aktiver/tilgodehavender og forpligtelser/gældsposter og det hele, da det gør det markant nemmere, at holde styr på.

Ligesom Erhvervsstyrelsen ikke anbefaler regnskabsklasse A virksomheder, at anvende kasseprincippet længere (se regnskabsvejledningen for klasse A).

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 6. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Fra  jhcrevision Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold styr på momsen med en note.

Det vil f.eks. sige: Foreningen har en momsgæld på kr. xxxx der skal betales den 1/3 2018.

Tilmeldt 6. Sep 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
@cef

Det var egentlig også tanken, men hvordan gør jeg det i praksis? Jeg kan ikke bare få forpligtelsen til at forsvinde, så hvordan får jeg det til at stemme ift. aktiv og passiv?

Som det ser ud nu (fiktive tal)

Likvide midler 2000
Aktiver 2000

Egenkapital primo 1000
Overført resultat 1000
Moms forpligtelse 500
Passiver 2500
Tilmeldt 6. Sep 18
Indlæg ialt: 2
Fra  jhcrevision Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I kasseregnskaber indsættes gælden ikke. Egenkapitalen er derfor 2000 som i dit eksempel.

Noten med oplysning om momsgæld er eneste måde at vis det på, men hvis opstillingen ændres til et "almindeligt regnskab" falder egenkapitalen til 1500Skype-Wink

Egenkapitalen er jo netop 1500.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du husket, at trække momsen ud af resultatopgørelsens poster?

Tilmeldt 6. Sep 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

@Ole

Momsen skal først betales februar 18, så momsen indgår slet ikke i resultatopgørelsen (hvis den var i resultatopgørelsen ville den jo heller ikke eksistere som forpligtelse)

@jhc
Egenkapitalen var 1000 ved årets start, med det overførte resultat blev ek 2000 og ek+gæld er så 2500. Har jeg misset et eller andet?
EDIT: Skal jeg nedskrive EK med momsgælden?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Går spørgsmålet ikke på, om momsen er bogført som en driftspost og og dermed med i overført resultat eller alene i status og ikke med i drift?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Foreningsmand:

@Ole

Momsen skal først betales februar 18, så momsen indgår slet ikke i resultatopgørelsen (hvis den var i resultatopgørelsen ville den jo heller ikke eksistere som forpligtelse)

Hvordan er indtægterne bogført?

Det rigtige er i dit tænkte eksempel:

Indtægter, 1.000

Bank, 1.250

Skyldig moms, 250

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)