Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms-registrere Holding eller ej?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for den gode information som mange af jer bidrager med, og som mange af os der ikke har så stor erfaring kan nyde godt af...

Min marker og jeg har et driftselskab sammen, (50/50) som er ejet af hvert vores Holding selskab. Jeg synes ideen med et Holdingselskab var god idet man bl.a. kan overføre udbytte til det.

Men nu er jeg i den situation at jeg har nogle projekter jeg gerne vil køre udenfor vores fælles driftselskab. Hvad gør jeg så?

Det letteste (og billigste) ville jo umiddelbart være at moms-registrere Holdingselskabet, så jeg kan skrive regninger fra det. Alternativet er at oprette endnu et driftselskab som Holdingselskabet ejer, og som jeg derfor kommer til at eje 100%. Men kan det betale sig? Eller er den eneste der bliver glad den revisor som nu har et ekstra selskab at revidere?

På forhånd tak!

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 15:55

Ud fra en risikobetragtning bør du lade holdingselskabet stifte et nyt driftsselskab. Du kanaliserer jo netop midler fra det eksisterende driftsselskab til holdingselskabet (bl.a.) for at beskytte midlerne fra driftsselskabets kreditorer. Hvis du påbegynder driftsaktivitet i holdingselskabet, vil du eksponere alle de "beskyttede" midler fra det eksisterende driftsselskab overfor de nye aktiviteters risiko.

Ulempen ved at stifte et nyt driftsselskab er, som du selv påpeger, øgede udgifter til revision samt omkostninger forbundet med stiftelsen. Desuden skal du binde mindst 125000 kr. af holdingselskabets midler i driftsselskabet.

Så det må komme an på en konkret vurdering af de nye projekter, du vil køre - er de specielt risikable? Og kan de evt. bære de omkostninger, der er forbundet med et nyt driftsselskab?

Hvis du vælger at drive aktiviteten fra holdingselskabet, skal du i øvrigt også huske at ændre formålet i selskabets vedtægter.

Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 16:57

Tak Mathias, det er nogle af de samme betragtninger jeg har gjort mig. Der er som sådan ikke den store risiko forbundet med projekterne, men man ved jo aldrig...

Hvis Holding selskabet blev moms-registreret nu, er det så besværligt eller dyrt senere at oprette et nyt Holding selskab og flytte værdier op i det?

Er der forøvrigt ikke noget om, at man selv må lave regnskabet i driftselskabet? Tidligere, da jeg havde enkeltmandsfirma lavede jeg selv regnskabet, og det gik fint. Der er nemlig tale om projekter af længere varighed, så der vil ikke være særlig mange posteringer at overskue.

/LC

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 19:21

LC:

Hvis Holding selskabet blev moms-registreret nu, er det så besværligt eller dyrt senere at oprette et nyt Holding selskab og flytte værdier op i det?

Sålænge de nye aktiviteter udgør en selvstændig forretningsenhed i sig selv, kan du udspalte dem i et selvstændigt driftsselskab på et senere tidspunkt. Dette kan ske skattefrit. Der vil dog medfølge en lidt større advokat- og revisorregning end hvis du stifter selskabet med det samme.

LC:

Er der forøvrigt ikke noget om, at man selv må lave regnskabet i driftselskabet? Tidligere, da jeg havde enkeltmandsfirma lavede jeg selv regnskabet, og det gik fint. Der er nemlig tale om projekter af længere varighed, så der vil ikke være særlig mange posteringer at overskue.

Jo, hvis det er et lille selskab, kan revisionspligt fravælges.

Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 23:52

Er der nogen der har erfaring med selv at lave regnskab i et lille selskab?

Kender I til nogen hjemmesider eller foldere der forklarer hvad der kræves for at et regnskab indeholder det det skal?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:09

Det at lave et regnskab er ikke noget du kan læse dig til på nettet eller finde ud af ved at læse en populær folder. Du skal have fat i årsregnskabsloven og bogføringsloven.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)