Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når kunden ikke betaler, hvis jeg henter det igen, hvad så

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. May 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Historien er lidt lang så jeg skal prøve at gøre det så kort og enkelt som muligt.

Jeg har en kunde hvor vi har monteret et pillefyr i et udlejningshus han ejer, det kniber med at han kan finde ud af at betale for fyret (32100,- kr)

Først har han ingen penge og vil lave afdrag hvor han vil betale det af 2 gange så af 5 gange og her til sidst 1000,- kr. pr. gang, hvad han heller ikke har overholdt, så intet har han formådet at betale i nu over 5 måneder.

Manden står allerede i RKI så der er nok ikke noget ved at køre en sag på ham.

Ved godt det er selvtægt men hvad ville der ske hvis vi tog ud og pillede anlægget ned og tog det med igen? Det står tros alt let tilgængeligt i et uaflåst fyrrum/skur hos lejeren?

Har hørt at hvis man selv melder det til politiet at man har afhentet det får man bare en mindre bøde og så gider de ikke gøre mere ved den sag da det er anmeldt, kan det passe ?

Skal lige siges at der står i den afdragsordning vi har indgået og som han ikke har overholdt at varen er vores til den er betalt.

Nogle gode råd, har mest lyst til at hente det igen selv om det giver en bøde.

På forhånd tak for svar.

Mvh Allan

VVS artikler fra www.hedestoker.dk Kvalitet og god service.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der handlet privat med manden eller med et CVR nummer?

Tilmeldt 22. May 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Privat

VVS artikler fra www.hedestoker.dk Kvalitet og god service.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber der er nogle mere kyndige som svarer også.

Men i den smule jura undervisning jeg kan huske, der er problemet nu hvor du handlet med privat, at selvom du påråber dig et ejendomsforbehold, så er det kun gyldigt såfremt køber har betalt 20 % af købssummen ved overdragelsen af varen, altså på skulle din kunde have betalt 20 % af de 32000 kroner inden du begyndte at montere fyret.

Derfor tror jeg ikke du har andre muligheder end at sende rykker, derefter til inkasso og ultimativt foged.


Hvad straffen er for at "stjæle" det tilbage tør jeg ikke sige. 

Men hvis det blot er bøde og ingen returnering af anlæg, ja så ved jeg godt hvad jeg ville gøre.


Tilmeldt 22. May 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg henter det også hvis det kun giver en bøde, det er helt sikkert.

Men vil gerne være lidt mere sikker på der ikke sker andet.

Kan ikke helt forstå det med de 20% så er noget af varen jo kundens kan man vel sige.

Som det er nu er det hele mit da det ikke er betalt.

Jeg kunne vel også bare selv sætte de 20% ind på hans konto, så er 20% af varen jo betalt :)

Håber der kommer flere kyndige svar som jeg kan bruge.

Mvh Allan

VVS artikler fra www.hedestoker.dk Kvalitet og god service.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Allan Nielsen:

Jeg henter det også hvis det kun giver en bøde, det er helt sikkert.

Men vil gerne være lidt mere sikker på der ikke sker andet.

Kan ikke helt forstå det med de 20% så er noget af varen jo kundens kan man vel sige.

Som det er nu er det hele mit da det ikke er betalt.

Jeg kunne vel også bare selv sætte de 20% ind på hans konto, så er 20% af varen jo betalt :)

Håber der kommer flere kyndige svar som jeg kan bruge.

Mvh Allan

Hvad der præcist sker hvis du udøver selvtægt i denne situation kan jeg ikke svare på, men lige for at ridse op hvad du gør dig skyldig i:

1) simpelt tyveri: Det er ikke dit fyr - i øvrigt; glem snakken om ejendomsforbehold, den mulighed forsvandt i forbindelse med monteringen.

Endvidere så er det jo værd at bemærke det er monteret i en udlejningsejendom, så det er jo en “uskyldig“ lejer som bliver ramt.

2) hærværk (måske): Det er tvivlsomt at du kan afmontere uden at udøve skade på ejendommen.

Derudover, er der også en diskussion omkring en eventuel panthaver, hvis f.eks. en bank eller realkredit har pant i ejendommen, så forringer du pantets værdi. Og det kan jo medføre (hvis pantet skal realiseres) at panthaver jagter dig for at have forringet pantets værdi.

 

Jeg ville nok (hvis jeg var i dine sko) gå efter et udlæg i ejendommen og dermed tvinge skyldner til at betale ellers må ejendommen gå på tvang.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper-ni har ret.

Gå evt. ind på tinglysning.dk og se hvad der er af hæftelser (hovedstol på tinglyste lån) på ejendommen.

Er der tinglyst udlæg på ejendommen, er du på den, for det er et tegn på at andre, som har haft penge til gode, ikke har kunnet få husejeren til at betale.

Under alle omstændigheder bør du skynde dig at udfærdige et betalingspåkrav, hvis du har kopi af et par rykkerskrivelser. Send det i fogedretten, hvor det kan få samme virkning som en dom, der kan tinglyses på den faste ejendom.

Evt. skriv en pb, så kan jeg hjælpe dig på vej.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 22. May 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skrevet lidt forkert oplysning siger min montør manden bor selv i en del af huset og den nederste del af huset har han udlejet et eller to værelser.

Fyret er let at afinstallere uden at lave nogle skader på noget i huset, det sidder bare med to unioner der er lige til at pille af.

VVS artikler fra www.hedestoker.dk Kvalitet og god service.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

det ændrer ikke rigtigt noget - det vil være indbrud og tyveri og uanset OM det vil vel alt andet lig være noget der går på straffeattesten og ikke bare være en bøde som for at køre 58 hvor der er 50
Jeg forstår sagtens din lyst, men loven er nu sådan, at man ikke må gå ind på privat ejendom og skrue noget ned ved selvtægt. Havde du et lovligt ejendomsforbehold, som jeg ikke mener du har her på det monterede, så var det via foged - men her er det nok at følge Jesper og Jørgens forslag
Måske Jørgen mod lidt betaling kan hjælpe dig med check i tinglysing og et evt sagsanlæg og udlæg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Udover at dit ønske og vedholdenhed om dit ønske nok siger lidt om din intellekt, skal du være opmærksom på, at såfremt du begår selvtægt, og efterfølgende går til fogedretten (fx hvis din kriminelle handling mislykkes eller du nu vil have resten af et pengekrav), vil fogedretten afvise sagen og du vil aldrig kunne få inddrevet dit krav.

Jeg vil anbefale dig at gå rettens vej og en anden gang være en bedre forretningsmand.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)