Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kørselsgodtgørelse og moms

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er blevet i tvivl om jeg bogfører kørselsgodtgørelse korrekt, og derfor håber på lidt hjælp.

Jeg fakturerer mine kunder for det antal km, som jeg kører frem og tilbage fra hjemmet og til kunder med 3,54 kr/km, og pålægger moms.

Indtil videre har jeg bogført 3,54kr/km som indkomst, og momsen, som salgsmoms.

Men er det nu det rigtige? Eller snyder jeg migselv?

For jeg kan læse nogle steder, at man kan trække kilometerpengene (kørselsgodtgørelse) fra i personlig indkomst (virksomhedens overskud). Men kan man både bogføre moms som salgsmoms, og samtidig fratrække kørselsgodtgørelse fra overskud? Det er lidt forvirrende.

Hvordan gør man det rigtigt?

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed uden virksomhedsskatteordning.

Vh

Kristina

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også fratrække godtgørelsen uden moms ellers får du en ekstra indtægt. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Kotenok:

Indtil videre har jeg bogført 3,54kr/km som indkomst, og momsen, som salgsmoms.

Men er det nu det rigtige? Eller snyder jeg migselv?

ja det er helt korrekt - det er jo bare et salg med moms som alle andre salg - du kunne have brugt 1 kr eller 10 kr - det er jo op til hvad din kunde godkender
her bruger du 3,54 + moms og har jo så 3,54 kr i indtægt - men det har som sådan intet med kørselsfradrag at gøre, du bruger bare samme takst, fordi din kunde synes om det, og det er helt ok


Når vi så kommer til fradraget så er det de 3,54 efter meget nøje ført kørebog (skarpe krav da du kontrollerer dig selv) og her trækker du bare beløbet fra dit resultat fra regnskabspsprogrammet - i en skatte regulering og gemmer kørebogen sammen med regnskabet til evt skatte kontrol - så har du de 3,54 kr x km som fradrag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. Nov 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
Vil lige sige at du kan få 3,54kr skattefri kørselsgodtgørelse pr km (i Danløn hedder de “kilometerpenge” og står under “særlige tillæg”) , men satsen er INDTIL 20 000 km om året. Derefter er satsen lavere (jeg mener det er 1,94kr pr km).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Coffeefirst1973:

Hej,
Vil lige sige at du kan få 3,54kr skattefri kørselsgodtgørelse pr km (i Danløn hedder de “kilometerpenge” og står under “særlige tillæg”) , men satsen er INDTIL 20 000 km om året. Derefter er satsen lavere (jeg mener det er 1,94kr pr km).

men jeg tror trådstarter er personlig virksomhed og jo ikke har noget der hedder løn og dermed ikke danløn - men får pengene som fradrag - til helt samme værdi og enda uden at skulle have løn osv som man skal i et selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. Nov 17
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt, John, det havde jeg overset :-)

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak allesammen!

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Vil gerne spørge mere til dette emne :)

Hvis begge adresser (kontorets og kundens), og det antal  km, som er blevet kørt fra og til og tilbage fremgår i fakturaen, og er så betalt ( og hermed godkendt) af kunden, vil det så ikke være nok som bevis for de kørte antal km, eller skal det skrives ind endnu en gang i kørebogen?

Inden jeg blev selvstændig, var jeg honorarmodtager, og har også fået disse km-pengene (3,53 kr/km), som jeg har betalt skat af. Men jeg har aldrig indberettet de kørte km i befordringsfradrag. Kan man gør det nu, bare for 2018, hvilket jeg kan bevise ud fra de kvitteringer, som jeg har fået fra kunder. Eller er det for sent?

På forhånd mange tak

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja   det er jo ikke sikkert kunden kontrollerer hvad du kører i osv - og selvstændige der jo kontrollerer sig selv bør ubetinget føre kørebog efter alle reglerne

Jeg ville nok prøve at ændre 2017 så du ikke både er uden kørebog og i galt år - men uden kørebog - klart risikabelt - den der betaler kan jo bare se det som del af den samlede omk og har den person så ikke kontrolleret kørslen - eller om du cyklede eller tog toget eller kørte i en kammerats bil, så er der jo ikke fradrag, uanset du skriver km til en pris på
Som honorar ville det være som udgift ved indtægten og ikke kørepengefradrag i øvrigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

ja, det har du ret i. Tak.

Men jeg forstår ikke din sidste sætning. Er der ikke kørselsfradrag når man er honorarmodtager?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)