Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvordan skal jeg sikre mig?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Aug 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 05:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

En af mine venner og jeg har planer om at åbne en restaurant/et pizzeria, men der er et bitte problem. Han vil ikke have I/S. Han vil bare have at virksomheden stå på mit navn og så bare dele omsætningen.

I sådan en situation er det måske nemmere at  åbne alene, men han har også nogle penge som han lægger ud og jeg har alene ikke penge nok til det. Så han foreslår at det står på mit navn. Jeg skal så ud at købe inventar til butikken og det vil kun blive mig, der hæfter. Mit navn vil stå på lejekontrakten osv. 

Mit spørgsmål er hvordan jeg skal/kan sikre mig, HVIS nu det ikke går godt og vi kommer til en situation hvor vi ikke kan betale butikkens udgifter. Jeg stoler på ham, hvad nu hvis han i en sådan situation kommer og siger " nå, jamen farvel og tak".

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 06:17

Hej du, Er din ven seriøs vil han også starte et I/S. Det er let og noget  i selv kan klare!

Jeg ville virkelige betænke mig over din vens grunde til ikke at starte et I/S.

Det er bare en formsag og I står stærkere hvis I får brug for yderligere kapital fra f. eks. banken.

Mvh. Tobias

Ps. alternativt mener jeg at have set en formel aftale omkring overskudsdeling (og underskud) engang....det må der være flere som har oplevet. Kontakt evt. en advokat da de giver disse råd gratis ofte.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 10:36

Himlen er min hat:

Hej du, Er din ven seriøs vil han også starte et I/S. Det er let og noget  i selv kan klare!

Jeg ville virkelige betænke mig over din vens grunde til ikke at starte et I/S.

Jeg er ikke jurist eller noget der ligner, men mener at man ved et I/S hæfter solidarisk, og i sådan en situation kan jeg sagtens se en del grunde til jeg ikke ønskede at gå ind i et I/S.

Har i overvejet en selskabsform som ApS istedet?
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:54

Ja, i I/S-ere hæfter man solidarisk og ubegrænset, så da skal man altid være meget forsigtig. Jeg tilslutter mig forslaget om et ApS, for det at etablere et spisested er alligevel en så stor ting, at de 125.000 kr., der skal være til stede som egenkapital, alligvel skal på bordet til depositum, evt. nøglepenge, inventar osv. Ulempen ved et ApS er, at administrationen bliver en lille smule tungere. Jeg har for nylig skrevet et blogindlæg om omdannelse fra I/S til ApS, det er ikke helt det samme, men alligevel: http://anettesand.dk/2007/omdannelse-fra-is-til-aps/

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:52

Tilslutter mig de øvrige. I skal have et ApS eller også en rigtig god interessentkontrakt indbyrdes. Det er ikke holdbart at han vil have 50% af overskuddet uden formelt at være ejer og i praksis vil det kun kunne ske ved at du lønansætter ham. Han skal også være opmærksom på at han som - ikke ejer - ikke vil få andel i den fremtidige værdistigning i virksomheden. Det bliver noget bøvl med mindre han reelt blot skal lave et udlån til dig/virksomheden.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)