Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg starte en virksomhed?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg har altid ønsket mig at starte en virksomhed og nu kan jeg altså snart ikke holde mig længere. Jeg har dog en del betænkeligheder og problemer jeg skal have gjort noget ved først:

1. Et af de største problemer jeg lige kan få øje på er mit forholdsvise stramme skema til hverdag. Jeg er kun 18 år og går stadig på htx, og efter htx vil jeg fortsætte med at uddanne mig. Så skal jeg starte en virksomhed skal det være noget der kan klares efter skole og i weekenderne.   Er det realistisk?
  2. Jeg har egentlig ikke nogen konkret ide til et evt produkt og/eller forretningskoncept. Jeg har overvejet mange ting men har ikke fundet på noget der både er realistisk og har en fremtid. Jeg har ind til videre overvejet et par ideer som fx: IT-virksomhed(jeg er lidt af en IT nørd), noget i stil med det amerikanske "Home James" og endda også en bar. Så spørgsmålet må være, hvad jeg skal gå efter og evt. hvordan jeg kan finde inpiration til gode ideer? 
  3. Til sidst bekymrer det mig også, hvorledes et startkapital skal rejses? Skal jeg selv spare en masse penge sammen eller skal jeg ud og finde investorer til mit projekt?

Hvis i evt. har flere ting jeg bør overveje eller tage hensyn til skal i ikke holde jer tilbage. Jeg har brug for al den hjælp jeg kan få.

Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 05:40

Hej du,

Med dine ønsker vil jeg klart anbefale dig at overveje DK's førende iværksætteruddannelse, - Business Development Engineer.

Se: www.bde.dk

Se også Youtube

om projekterne som er helt unikke

et par af mine tidligere klassekammarater fortæller om deres virksomhed

eksempel på en af de mange kreative processer man anvender på uddannelsen for at finde på nye produkter/virksomheder

Innovation Camp på BDE

Om innovationsledelse på BDE

Og er det bare lidt interessant synes jeg du skal tale lidt med skolen....der er godt nok kun 35 der bliver optaget hvert år, men chancerne er gode hvis du har iværksætterlysten. Man kommer til en personlig samtale der er meget afgørende for sine muligheder. Under hele uddannelsen bliver man coachet i at udvikle sine personlige kompetencer, da det først og fremmest er disse der er afgørende for succes. Men tro ikke der mangler faglighed....de første 2 år er meget hårdt fagligt og man arbejder konstant....ikke fordi det er nødvendigt, men fordi det er så sjovt med virksomhedsprojekterne og man kan se sine ting lykkes. Smile

Elles skriv her: Jeg er nyligt dimmiteret BDE'er.

Mvh. Tobias

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:46

Nu kan det godt være at jeg får ballade med Thorborg og andre succesfulde iværksættere men et eller andet sted er det vel ikke afgørende at lave en virksomhed. Rækkefølgen er forkert. Det er ideerne der skal bære virksomheden og ikke omvendt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 09:28

Skattekonsulenterne:

Nu kan det godt være at jeg får ballade med Thorborg og andre succesfulde iværksættere men et eller andet sted er det vel ikke afgørende at lave en virksomhed. Rækkefølgen er forkert. Det er ideerne der skal bære virksomheden og ikke omvendt.

Kan ikke være mere enig, - man skal have styr på sit forretningsgrundlag og tro forbistret meget på det. Men iværksætterlysten er nu heller ikke at kimse af....tror det handler om balance imellem disse to, hvor enten en ide kan kickstarte virksomheden (-erne) eller at iværksættelysten kan kickstarte idegenereringen.

Generelt tror jeg at det er en stor ting at have gjort op med sig til om man vil være lønmodtager eller selvstændig. (jobtager eller jobmager)

Mvh. Tobias

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:17

Hej badeand89,

Det er altid dejligt og se unge mennesker med ”gå på mod” og lyst til at udfordre verden.  MEN som din situation er – så vil jeg nu råde dig til, at slå koldt vand i blodet nogle år endnu.

badeand89:
Et af de største problemer jeg lige kan få øje på er mit forholdsvise stramme skema til hverdag. Jeg er kun 18 år og går stadig på htx, og efter htx vil jeg fortsætte med at uddanne mig. Så skal jeg starte en virksomhed skal det være noget der kan klares efter skole og i weekenderne.   Er det realistisk?

NEJ det er ikke realistisk!  At starte en virksomhed er et 24 timers job som i en laaaang periode ikke vil gi’ nogen form for fritid eller familie idyl.  Det er nok en af årsagerne til at iværksætterkulturen ikke er så udbredt som man kunne ønske sig her i landet – det er utrolig resursekrævende på det menneskelige plan og blive selvstændig.

Men ta’ det roligt, du er ung og har mange år foran dig.  Gør din skole færdig, få så efterfølgende et job og sug indtryk til dig, lær noget mere om erhvervslivet – og så om nogle år når du er bedre ”påklædt” så hop ud som iværksætter.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 13:27

Bjarne Andersen:
NEJ det er ikke realistisk!  At starte en virksomhed er et 24 timers job som i en laaaang periode ikke vil gi’ nogen form for fritid eller familie idyl. 

Der vil jeg påstå du tager fejl og mange aminoer har bevist dette. For der sidder en del aminoer herinde der startede deres virksomhed mens de var under uddannelse, og nogle er stadig under uddannelse.

Man kan drive en virksomhed på mange niveauer, vi er enige om at man ikke blive noget stort multinationalt selskab så længe man studerer.

Når det er sagt så er det selvfølgelig hårdt arbejde at starte en virksomhed op, under studie eller ej.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:32
Jeg er helt enig. For 30 år siden var der måske noget om snakken men i dag handler det om at man griber en ide og fører den ud i livet; Ofte et IT projekt hvor inspirationen kommer fra studierne, eller via private sysler/IT brug. Grænserne mellem privat og erhverv er mere flydende i dag og særligt når vi taler om de såkaldte "IT nørder."    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:03

Hehe kedelige det er I sgu’ godt nok ikke – men prøv lige og læs det indlæg jeg forholder mig til, og svare på, igen.

Der skal bl.a. følgende til for at starte en virksomhed:

• Én idé
  • Økonomi
  • Modenhed

Jeg fornemmer ikke at nogen af de elementer er til stede.

Og dog – så er der en idé om ”homejames” og en bar.  Hvis I kender det koncept – så vil I nok være enige med mig i, at det altså ikke er et skrivebords job – det kræver både biler og chauffører og logistik samt skal der en bar med i billedet – så også nogle bevillinger m.v.

Så opbygningen af det koncept – er sandelig et 24 timers job.  Om der så vil være et marked for det i Danmark, det er jeg i tvivl om.

Jeres generelle betragtninger er jeg ikke uenig i – det var jeg heller ikke for 30 år siden!! Wink

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 17:16

Jeg havde svært ved at se du forholdte dig til spørgsmålet, du skrev at det ikke var muligt at starte en virksomhed når man studerede, jeg beklager hvis jeg har læst forkert.

Han skriver selv han er lidt af en IT-nørd, hvilket åbner en række muligheder der godt kan drives ved siden af et studie.  Men ja vi er skam enige om netop det koncept som homejames, eller en bar for den sags skyld vil være tæt på umuligt at starte under et studie.

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 4. Jan 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 18:10

Det kan du tro du kan..!

Men der er altså nogle væsentlige forudsætninger, der skal på plads først. Du skal have en idé - og det skal være en idé, som ikke kræver at du er til rådighed 24/7. Og en masse andre ting :-)

Min makker og jeg startede stille og roligt med at snuse til iværksætteri da jeg gik i 2.g på HTX, hvor vi blev momsregistrerede. Vi lærte lidt om moms, at fakturere ud, styre økonomien mv... Der var ingen som helst penge i det for os - men vi kom i gang uden at låne og fik købt og betalt nogle af de ting, der ellers ville være store poster i etableringsbudgettet. Så det var en super løsning!

I 3.g. voksede det lidt... Så jeg valgte at skifte til "specielle vilkår"/"selvstudie-ordningen". Det ville sige, at det var op til mig selv om jeg følte for at møde op i skolen - tilgengæld skulle jeg op i alle fag i fuldt pensum. Det fungerede fint; jeg fik mere tid til virksomheden! Om den ordning også findes på den nye reform ved jeg faktisk ikke.

Kort før jeg var færdig (faktisk få uger før eksamenstid) sagde min makker sin læreplads op - og begyndte at arbejde fuldtid. Umiddelbart efter fulgte jeg trop.

I dag arbejder vi fuldtid begge to - og det har altså været en super god måde at komme i gang, for os. Vi startede stille og roligt ud og lærte spillereglerne at kende :-)

Hvis du finder idéen og tror på dit projekt... Så kan alt lade sig gøre!
Hvor der er vilje, er der vej.

www.nfdesign.dk

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)