Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rette indkomstmodtager - hvordan undgås at betale 112% skat?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for alle svarene.

Jeg vil normalt være enig i det med at spørge om bindende svar, men giver ikke meget for et sådan svar når man ligger i en gråzone, idet forholdene for ens virksomhed jo sjældent er stationær. Samtidig med at Skats vurdering som det absolutte udgangspunkt er temmelig sort/hvid: selvstændig eller lønmodtager. F.eks. er der forskelle på hvor mange mindre kunder jeg har at supplere med. Og når man ligger i en gråzone, skal der ikke nødvendigvis så meget til ift. om man tipper til den ene eller anden side. Derudover synes jeg ikke der er grund til at reklamere overfor Skat med, at her er vidst et område som de lige bør komme ud at tjekke bare for en sikkerheds skyld.

Jeg er allerede oprettet som ApS, og har kørt det i nogen enkelte år. Jeg overvejer nu om jeg skal lave mig om til et privatejet selskab for at mindske risikoen.

Hvad ville I gøre i en sådan situation? Som sagt ligger jeg i en gråzone mht. om jeg er selvstændig eller ej. Sandsynligheden for at Skat gider at kaste sig over mig til at starte med er vel reel minimal, bl.a. fordi jeg altid har et væsentligt overskud og betaler en stor mængde penge i Skat (som løn/udbytte), altid betaler moms og forhåbentlig ikke har udgiftsposter som springer for meget i øjne.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

ApS332:
Hvad ville I gøre i en sådan situation? Som sagt ligger jeg i en gråzone mht. om jeg er selvstændig eller ej. Sandsynligheden for at Skat gider at kaste sig over mig til at starte med er vel reel minimal, bl.a. fordi jeg altid har et væsentligt overskud og betaler en stor mængde penge i Skat (som løn/udbytte), altid betaler moms og forhåbentlig ikke har udgiftsposter som springer for meget i øjne.

undlade at fakturere noget der ligner lønmodtager arbejde i et ApS - ganske specielt her hvor du jo ikke kan vise om det er overskud fra andet du hæver i løn eller den fulde løn fra arbejdet - også selv om jeg ikke er spor sikker på det at hæve det som løn var nok til at undgå risiko

Der er kun dig selv til at afgøre risiko - jeg synes den er ret oplagt og for stor og dyr

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak.

Men tror I egentlig ikke at det ville virke mistænkeligt, set med Skats øjne (=grund til audit), hvis man fortsætter på nøjagtig samme måde som tidligere, men lukker sit ApS med kun sig selv som ansat ned, for så at åbne op igen med det samme som en personlig virksomhed? Med samme kunder, materiale, ydelser osv. Det normale er jo den anden vej rundt: fra personlig virksomhed til ApS, idet der på papiret er klare fordele ved sidstnævnte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Man jo ikke bare kunne få kunder goodwill osv fra sit ApS overdraget til en fiktiv 0 værdi så jo det vil man da
Kunne det ikke bare blive til at du kører dit ApS og så tager det andet som regulær ansættelse - eller worst case - kører ApS uændret videre og stifter personlig virksomhed alene til det nye OG ikke misbruger fradrag så - kørepenge mm 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der reelt er tale om lønmodtagerrelation, så kan det ikke foregå i regi af en virksomhed. Hverken personlig virksomhed eller i selskabsform.
Så er det slet og ret et lønmodtagerforhold.

Det forhindrer ikke at man ved siden af kan have andre aktiviteter i virksomhedsregi.

Tilmeldt 16. Aug 18
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en interessant dialog. Mange af de opgaver konsulentbureaer tilbyder os som konsulenter er jo stort set identiske med det som slutkundens egne ansatte laver.

Når vi som konsulenter tager imod sådanne opgaver tyder det på at det er med stor risiko, både hvis man har en privatejet virksomhed og især hvis man har et selskab.

Og opgaverne kan jo ikke tages på andre måder, da man ikke kan tage dem som lønmodtager.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at gennemlæse svarene og de mange links. Du har jo fået klart at der ikke er en facitliste og selvfølgeligt kan man være konsulent . også i et ApS med mange forskelige kunder. Du virker mere låst på en mening end til at have ønske om at forstå problematiken 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ApS332:

Det er en interessant dialog. Mange af de opgaver konsulentbureaer tilbyder os som konsulenter er jo stort set identiske med det som slutkundens egne ansatte laver.

Når vi som konsulenter tager imod sådanne opgaver tyder det på at det er med stor risiko, både hvis man har en privatejet virksomhed og især hvis man har et selskab.

Og opgaverne kan jo ikke tages på andre måder, da man ikke kan tage dem som lønmodtager.

Sørg for at have flere kunder og for at KONSULENTFIRMAET har risici, f.eks  kort opsigelse. 

Sørg for at dine kunder ikke har instruktionsbeføjelse som jeg skrev tidligere.

Hvis du kun har een kunde, lang kontrakt med lille risiko og kunden bestemmer så er det lønmodtager-lignende med de konsekvenser det nu har. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet med rette indkomstmodtager kan opstå i 2 situationer.

1) Hvis den aktivitet, der udøves reelt ikke er en erhvervsaktivitet, men en lønmodtager-aktivitet

2.) Hvis aftaleforholdet, der genererer indkomsten, reelt ikke er indgået med selskabet, men med hovedaktionæren personligt

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)