Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs skifteretten

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 01:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et aps som er blevet begæret konkurs af told og skat.

Jeg skylder “kun” told og skat for moms, samt et beløb

kommunen kræver.

Hvad skal jeg have med til skifteretten og hvordan foregår det.

Kommunen har forhindret en rekonstruktion og en overdragelse til en ny ejer, som gerne ville overtage gælden.

Men det ændre vel ikke noget?

Tilmeldt 4. Nov 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er indkaldt til skifteretten, er det vel en arvesag... ellers har jeg misforstået noget... Hvis jeg var i dine sko, ville jeg opsøge en advokat, det må alt andet lige, give dig en bedre nattesøvn, end de svar du får her.

Tilmeldt 4. Nov 17
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jeg var lidt for hurtig, med hensyn til skifteretten... men mit råd om at få en advokat holder stadigvæk :)

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

toogtoerfem:
Hvad skal jeg have med til skifteretten og hvordan foregår det.

I princippet skal du kun medbringe dig selv, men det gør hele behandlingen lettere (og dermed mere "smertefrit" for dig selv) hvis du har lidt informationer med.
Som minimum en kreditorliste, så du kan vise dommeren hvem der har penge til gode hos selskabet.

På selve mødet bliver du spurgt lidt ind til virksomheden, aktiviteterne og forløbet op til konkursen/begæringen.

Herefter bliver der udpeget en kurator, flere retskredse har egne kuratorlister men det er også muligt at den der indgiver begæringen (her Skat) foreslår en kurator - det er så dommeren der bestemmer hvem det bliver. (Med forskellige muligheder for at forsøge at få det ændret, men det er vist ikke en vej du skal ind på ;-))

Når kuratoren er udpeget så kontakter han/hun dig og du skal så udlevere regnskabsmaterialer m.m. til kurator og så overtager han/hun ledelsen af virksomheden/boet og skal så forsøge at sælge de aktiver der er i virksomheden for at få dækket så stor en del af gælden som muligt.

I samme omgang bliver din adgang til virksomhedens e-boks, bankkonti m.m. lukket.
(Det lyder hårdt, men vil oftest føles som en stor lettelse - du har garanteret haft mange søvnløse nætter på det seneste)

Alt efter hvor mange og hvilke aktiver der er i virksomheden og hvor meget du selv har kautioneret for, så kan det være en fordel at få en advokat med i forløbet, men hvis sagen er helt reel og du har gælden til kreditorerne og du ikke har mulighed for at betale, så er sagen jo klar og der er ikke så meget andet at gøre end at lade systemet tage over.

 Mange tanker herfra
/Brian

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tak for info, jeg tager min advokat med det er nok bedst.

Jo det vil være fint at få lukket sagen, jeg skylder ikke til leverandører, men jeg har selv en masse penge jeg har tabt, men indskød så leverandørerne ikke kom i klemme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med advokat med er jo ikke så dumt - men skylder du alene told og skat - så er det nok ret ligetil i forhold til selve konkursen. Husk at du jo har fradrag for dit tab af anpartskapital - så du ikke misser den


vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, godt du siger det så jeg kan tjekke at revisoren husker det.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Opdatering

Tak til alle svar, min advokat møder op, jeg behøver ikke være med, men det gør jeg nok alligevel.

Jeg skrev skifteretten, det er Sø og Handelsretten selvfølgelig.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej så har jeg været i Sø og Handelsrette ( ikke skifteretten som jeg skrev)

Det gik egentligt fint jeg havde min advokat med, jeg skulle redegøre hvorfor firmaet er gået konkurs, da jeg er eneste kreditor ud over Told og Skat, og en væstentlig del af det beløb skyldes en strid med kommunen om huslejen, tror jeg ikke der sker mere, men de ville have min adgang til det elektroniske bogholderi, navn på revisor.

Jeg var glad for at advokaten var med, og han overtager korrespondancen, heldigvis har jeg ikke nogle lig i lasten, og kan dokumentere at kommune forhindrede en overtagelse af selskabet af nye ejer.Som ville have forhindret en konkurs.

Men det hele kan jo nok fortsætte nogle måneder endnu

Tilmeldt 22. Apr 18
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg jo "bare" en tømrer med eget firma.......MEN hvordan kan en kommune forhindre at der er en anden der Overtager/køber dit firma og derved forhindre en konkurs ???

Du behøves ikke gå i detaljer, men hvilken type firma har du haft ? Håndværker, IT, Butik eller ???

Blev bare meget nysgerrig over at kommunen kunne gå ind og bestemme noget her.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)