Virksomheden befinder sig i opstartfasen. Vi markedsfører en unik træbeskyttelse og tager vare på antikke træbåde. I den
forbindelse har vi lejlet et 300 kvm lejemål som garage til både i
Valby. Lejemålet blev solgt til os på blandt andet det grundlag, at hallen
skulle kunne varmes op. Efter indflytning viser det sig dog at dette ikke kan
lade sig gøre. Det skal siges at vi deler hallen med andre udlejere
herunder mest autoværksteder. For at vi kan varme op skal vi dels bruge varme,
som det viser sig ikke findes i og med der ikke er varme i rørene som skal
drive Kalofærene. Desuden står porten til hallen konstant åben så det
trækker gevaldigt. Jeg har gentagne gange indskærpet overfor udlejeren at disse
ting skal bringes i orden, men der sker absolut intet. Desuden har udlejer
lovet, at der ikke skulle forekomme autolakering, hvilket der har være indtil
nu, dog ikke så meget på sidste eftersom jeg har talt om arbejdstilsyn
og milijøvagt. Vi må desværre stadig finde os i en del ustødning.
Det skal siges, at
det her lejemål er en ret dyr affære. Vi betaler 14.000 kr. om måneden heraf
2000 i forbrug. Eftersom der konstant er koldt i hallen og det trækker kan vi
ikke arbejde som planlagt, hvilket betyder tab for virksomheden. Desuden er
der blevet påkostet en del til renovering af vores kontorfaciliteter med toilet,
bad og køkken. Vi indlfyttede medio november. Først i starten af Januar havde vi
fået styr på strømmen, som stadig giver problemet, da udlejer ikke har overblik
over installationerne.
I Januar sprang et
vandrør herinde, selvom jeg 10 dage før havde kontaktet udlejer og bad dem ordne
de huller hvorudaf der piblede vand. Det betød så yderligere 1 uge uden vand
plus en masse besvær med håndværkere som skulle ud og ind. I samme omgang opstod
der skader på bådene, som jeg har krævet at udlejer dækker, hvilket han har
nægtet.
I et forsøg på at
komme efter udlejer juridisk har jeg haft kontakt med LLO som gav tilsagn om
at de kunne hjælpe på betingelse af at vi meldte os ind(1150 kr). Jeg havde et
møde med deres advokat igår, som sådan set bare synes jeg skulle
finde mig i det og afslutte kontrakten. Ikke lige det man har brug for at høre i
vores situation. Virksomheder er som I nok ved meget sårbare i opstartsfasen. Er der nogen derude med gode råd eller juridiske kompentance som kan bistå. |
Det var dog en kedelig historie du kommer med her.
Det er lidt uoverskueligt at sætte sig ind i hele sagskomplekset ud fra dit for øvrigt gode og informative indlæg, men af erfaring vil jeg nok gi’ advokaten ret.
I er nystartede og derfor nok ikke i en situation hvor I er økonomisk påklædt til at udkæmpe en lang og opslidende krig med udlejer. Det er han helt sikkert klar over, og det er også årsagen til at han ta’ det så roligt og springer op og ned på Jeres indvendinger og afgivende løfter.
Jeg har lidt på fornemmelsen, at de løfter udlejer har givet ikke er skriftlige - altså i form af en Allonge som er en integreret del af lejekontrakten??
Hvis I kommer til at flytte – så vil det jo betyde yderligere omkostninger i den forbindelse ... så prøv om det vil være muligt at få et møde mellem udlejer og Jer. Medbring her en advokat, og se om det skulle være mulighed for at opnå enighed om de punkter hvor kommunikationen åbenbart er kørt af sporet...
Jeg kan desværre ikke komme med noget bedre…