Jeg skal til at købe ny varebil til selskabs. Jeg overvejer gule plader og papegøjeplader.
Mit problem nu er at jeg ikke ønsker at bruge den nye varebil privat. Behovet for dette kommer først næste år grundet flytning mv.
Men kan man indregistrere en bil med papegøjeplader og så vente med at blive beskattet til eksempelvis næste år hvorfra jeg først har behovet for den private benyttelse?
Papegøjeplader er netop beregnet til situationer, hvor bilen bruges privat.
Derfor vil SKAT have en forhåndsformodning for, at du har privat rådighed over den og skal beskattes af værdi af fri bil. Du har så den meget tunge bevisbyrde for, at du ikke har haft privat rådighed over bilen.
Overvej i stedet at indregistrere den på gule plader fra starten, og så få den omregistreret, når behovet for privat benyttelse opstår.
Papegøjeplader er netop beregnet til situationer, hvor bilen bruges privat.
Derfor vil SKAT have en forhåndsformodning for, at du har privat rådighed over den og skal beskattes af værdi af fri bil. Du har så den meget tunge bevisbyrde for, at du ikke har haft privat rådighed over bilen.
Overvej i stedet at indregistrere den på gule plader fra starten, og så få den omregistreret, når behovet for privat benyttelse opstår.
Af akademisk interesse er jeg lidt forundret over at det er så sort/hvidt.
Som jeg har forstået reglerne for gule plader så vil et firma der køber eksempelvis en håndværkerbil på gule plader ifalde en bøde på dobbelt registreringsafgift hvis tømrer Søren en enkelt gang på 3 år henter lille Ida med hjem fra vuggestuen, eller hvis man køber mælk med hjem eller lignende er det ulovligt at køre med gule plader, og som virksomhed synes det at være en risiko.
Som jeg forstår det er der ikke i loven nogen form for bagatelgrænse/rimelighedsbetragtning. Er det ikke objektivt rigtigt at der næppe er nogen gulpladebil i landet der 100% overholder reglerne?
Papegøjepladen har vel samme men hvis den står i hjemmet fast - så vil skat - formentlig berettiget - kunne vente den er til privat rådighed og derfor beskatning af fri bil. Kunne være godt at høre, om papegøjen, hvis den opholder sig alene på arbejdsplads og ikke kommer i hjemmet (arbejdsplads er ikke hjemme) ikke kunne have samme regler - men det er her jeg kan forstå på mange, at da de er beregnet netop til privatkørsel, så er risikoen - også hvis de står på arbejdsplads måske større for - fri bil skat?
Min umiddelbare opfattelse var dog også, at det nok var bedre med gule og så omregistrering, da papegøjen måske sender andet signal og derfor måske ikke kontrolleres på samme måde som den gule ved kørsel uden for normale arbejdstider osv. Mere for at sige, at loven idag tillader lidt mere i gule end den strikse opfattelse du havde
Papegøjepladen har vel samme men hvis den står i hjemmet fast - så vil skat - formentlig berettiget - kunne vente den er til privat rådighed og derfor beskatning af fri bil. Kunne være godt at høre, om papegøjen, hvis den opholder sig alene på arbejdsplads og ikke kommer i hjemmet (arbejdsplads er ikke hjemme) ikke kunne have samme regler - men det er her jeg kan forstå på mange, at da de er beregnet netop til privatkørsel, så er risikoen - også hvis de står på arbejdsplads måske større for - fri bil skat?
Min umiddelbare opfattelse var dog også, at det nok var bedre med gule og så omregistrering, da papegøjen måske sender andet signal og derfor måske ikke kontrolleres på samme måde som den gule ved kørsel uden for normale arbejdstider osv. Mere for at sige, at loven idag tillader lidt mere i gule end den strikse opfattelse du havde
vh John H
Mig bekendt er det kun i specialindrettede biler at der må laves svinke-ærinder.
Så "konsulentbilen" på gule plader er vist til 110% firmakørsel og 0,0% privat/svinkeærinder. Ellers kan det blive dyrt.