Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det her lovligt?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Jul 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har lavet en webside ( http://www.avisdebat.dk/ ) hvor det er muligt at kommentere på artikler fra diverse online medier. Bryder det nogle oprethavsregler af nogen slags? Det er vel bare eksterne links?
Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jimfotlar

Det er ikke noget problem med links.

Ophavsretten beskytter tekst og billeder i artiklen, men man har lov til at bruge citater, hvis man overholder god citatskik. Det er helt i orden at bruge overskriften fra en artikel.

Tilmeldt 19. Jul 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay mange tak for info Rasco.

Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige uddybe lidt.

Links kan være et brud på ophavsretten i særlige tilfælde, men de gælder nok ikke dig:

1. hvis man linker på en måde, som ændrer den originale visning af udgiverens hjemmeside

2. hvis man giver folk direkte adgang til en artikel, som normalt kræver brugernavn og adgangskode/betaling eller lign.

Links kan desuden være imod god markedsføringsskik:

1. Hvis de skader den anden parts forretningsgrundlag.

2. Hvis der består et konkurrenceforhold mellem parterne.

3. Hvis der er tale om en kommerciel, gentagen og systematisk brug af links.

Tilmeldt 19. Jul 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Endnu en gang tak :)

Jeg kan vel ikke skade nogen ved at skabe trafik til deres artikler. Men er lidt bekymret for punkt 3. Hvad nu hvis jeg smækkede et par reklamer på siden?
Tilmeldt 20. Feb 15
Indlæg ialt: 108
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jimfotlar

Der er desværre en risiko for problemer, hvis du udnytter deres materiale kommercielt, dvs. tjener penge på din side. Jeg vil derfor råde dig til at læse avisernes vilkår og evt. indhenter samtykke/tilladelse, inden du smækker reklamer på din side. Medierne vil generelt helst have at folk bruger deres forside til at finde nyheder, hvorfor flere begrænser kommercielt brug.

Eksempel på vilkår:

https://www.b.dk/ophavsret-og-vilkaar

Jeg søgte på "berlingske ophavsret" på Google. I deres vilkår står der:

"...gentagen og systematisk brug af dybe links og/eller RSS til kommercielle formål må kun ske efter forudgående skriftlig aftale med Berlingske Media."

(dybe links = direkte links til artikler/links der ikke er til forsiden)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Specielt vil jeg sige et det svar med at "citater" kan du frit bruge - ikke vil gælde for noget der ikke er jounalistisk nyhedssite som sådan  citater er lovligt nok i mange sammenhæng men reklamesite som bruger lngere citater fra aviser kan sagtens komme i problem

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jul 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak begge. Jeg har sendt en skriftlig anmodning til Berlingske Media. Lad os se hvad der sker!
Tilmeldt 19. Jul 18
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Så fik jeg svar:

"Vi har modtaget din henvendelse vedr. samtykke til at bruge dybe links til Berlingske Media A/S's artilker, til din hjemmeside www.avisdebat.dk - også når der reklameres fra siden.
Vi er enige i, at den slags brug kræver samtykke.
For at kunne indhente et sådant samtykke fra de pågældende chefredaktører, skal vi vide, hvilke medier du vil linke til."

Er ikke sikker på det er noget jeg har lyst til at sætte i værk. Hvis jeg hører noget brok, hvilket jeg tvivler på, så må jeg indhente de nødvendige tilladelser.
Tilmeldt 7. Mar 18
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør være opmærksom på at der arbejdes på et nyt copyright direktiv i EU, som i seneste version kunne resultatere i, at du i fremtiden skulle have nyhedsmediet accept inden du citerer og linker. (link tax).

Hvis det går som med GDPR, kan vi ende op med endnu en lov, som kommer til at koste erhvervsdrivende kassen, og slukke lyset for mange startups og mindre virksomheder, da det ikke er muligt at rejse penge til at betale for de ekstremt dyre tiltag som direktivet kræver.

Set i forhold til dit koncept, er det nok noget du bør følge lidt med i. Især hvad link tax delen ender ud i.

Lige nu er forslaget blevet afvist, men næste version er nødvendigvis ikke meget bedre.

https://www.theverge.com/2018/7/5/17535874/eu-copyright-law-article-11-13-rejected-first-vote 

Søg evt. på google efter: eu copyright directive link tax

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)