Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er det en konkurrende virksomhed?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino.

Det er jo en kunst at gå i detaljer, uden at gå i detaljer. Så jeg prøver mig frem.

Jeg har været ansat i en betroet sælger/indkøber stilling, og er underlagt konkurrenceklausul. Jeg har opsagt min stilling med sidste arbejdsdag ultimo juni.

jeg er nu blevet tilbudt et sælger job hos en anden virksomhed, Jeg vil ikke sælge det samme, hverken mærke eller produkt, men dette er en datter virksomhed af en større koncern, der er i konkurrence med tidligere arbejdsgiver - eller er de? 

Lad os for sjov sige jeg arbejdede hos en multi-brand bilforhandler. Grundet en tvist med BMW, har bilforhandleren valgt ikke at forhandle dette mærke. Tvisten har haft restligt efterspil og endt i forlig.

Jeg er imidlertidig blevet tilbudt job i en virksomhed der ejes af BMW koncernen, men jeg vil ikke komme til at sælge biler.

Er det så en konkurrende virksomhed når:

1. Virksomheden i sidste ende er ejet af BMW

2. På trods af, tidligere arbejdsgiver har valgt ikke at forhandle BMW.

Hvor vidt går begrebet konkurrende virksomhed? Må jeg end ikke sælge sprinklervæske fordi det står i butikken? eller skal det være en væsentlig del af tidligere arbejdsgivers forretning før det kan kaldes konkurrende? Hvor langt tilbage i ejerskabet kan man påkalde konkurrende virksomhed? 

Jeg håber at mine spørgsmål er klare og at i kan hjælpe mig.

Næste skridt er en advokat, men erfaring siger mig de nogle gange er for hurtige til at sige man skal tage den i retsalen.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NDL,

Svaret står jo egentligt i din konkurrenceklausul. Man kan ikke lave en konkurrenceklausul uden at skrive, hvad du ikke må gøre de kommende år.

Men du er selv inde på det: Du må ikke sælge biler, hvis du var bilsælger før, men du må gerne sælge lastbiler.

Det handler om, at du ikke må være i direkte konkurrence med din tidligere arbejdsgiver, så din stilling og dit område, samt dit hverv skal alt sammen være i direkte konkurrence med tidligere arbejdsgiver.

Så du må gerne sælge biler i Grønland, men ikke i DK. Du må gerne sælge lastbiler i DK.

Mvh Flemming

Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Flemming,

Tak for svaret. Men der står i min konkurrenceklausul den er verdensdækkende.

Derudover, jeg må ikke tage ansættelse i en konkurrerende virksomhed og arbejde som pedel. Så snart jeg er ansat for en konkurrent klapper fælden - iflg min fagforening.

Derfor spørgsmålet, hvor langt tilbage i ejerskabs cirklen skal man kunne gå før det ikke længere er en konkurrerende virksomhed.
Jeg vil ikke sælge det samme produkt. Men selskabet er et datterselskab af et konkurrerende firma.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Så du må ikke engang arbejde i no man's land pga den er verdensdækkende.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Man vil sjældent se en konkurrenceklausul der dækker hele kloden.

Hvor mange måneder er klausulen gælden og hvor meget får du per måned i kompensation for den ringere situation du står i? Hvis du intet får er den ugyldig og du kan roligt tage jobbet.

Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er 12 mdr med 60% af grundlønnen. Den er indgået efter 1. Januar 2016.

Mit issue er den nye arbejdsgiver er ejet af en konkurrent. Jeg får intet at gøre med tidligere produkt eller kunder.

Lidt svært at finde et konkret eksempel. Men måske Unilever. De ejer mange forskellige mærker i forskellige produkter.
Hvis jeg arbejdede i et tandpasta firma - eget af Unilever. Må jeg så tage ansættelse i et chokolade firma, da Unilever også ejer en chokolade producent?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 14. Jul 18
Indlæg ialt: 33
Fra  GladTeknik ApS Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :
NDL:

Hej Flemming,



Tak for svaret. Men der står i min konkurrenceklausul den er verdensdækkende.



Derudover, jeg må ikke tage ansættelse i en konkurrerende virksomhed og arbejde som pedel. Så snart jeg er ansat for en konkurrent klapper fælden - iflg min fagforening.



Derfor spørgsmålet, hvor langt tilbage i ejerskabs cirklen skal man kunne gå før det ikke længere er en konkurrerende virksomhed.

Jeg vil ikke sælge det samme produkt. Men selskabet er et datterselskab af et konkurrerende firma.



Hej NDL.

Når du siger, at din konkurrenceklausul er verdens-dækkende, så tænker jeg:

1) Det lyder til at være imod lovgivningen. De kan ikke fra-tvinge dig at arbejde i det hverv HELE verdenen, jo mindre, de ligger rundt i hele verdenen, såsom Starbucks Coffee.

2) Hvis de IKKE betaler eller giver dig noget for det, så er konkurrence-klausulen ikke gældende. De skal faktisk, fortsat betale din løn før at konkurrence-klausulen er Gældende. Det er ikke lovligt, at sige at en tidl. medarbejder ikke må Arbejde længere i HELE den branche, uden at han får noget for det.

Min far har en stor revision-virksomhed på 45-50 medarbejdere, og han har 100 % styr på konkurrence-klausul-reglerne. Og desværre, så er ca. 80-95 % af alle konkurrence-klausuler der laves i dag i mod lovgivningen. Og hvis bare ét punkt i den er imod lovgivningen, så holder HELE kontrakten ikke i en eventuel Retssag.

Ekspres Mac & PC Reparation + Udekørende Teknisk Hjælp. Se mere på GladTeknik.dk

Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mathias,

Jeg betales iflg loven de 60% om måneden ved en klausul på 12 mdr.

Men kan være du har ret mht. Verdensdækningen.

Det er lidt kringlet mht ejerskabet. Og det ikke fordi jeg prøver at snyde mig udenom klausulen, det er blot et spørgsmål om hvor langt de kan gå og påstå jeg har brudt den.
Som sagt, vil det ikke være direkte i et konkurrende firma, og slet ikke i en konkurrerende stilling.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 14. Jul 18
Indlæg ialt: 33
Fra  GladTeknik ApS Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :
NDL:

Hej Mathias,



Jeg betales iflg loven de 60% om måneden ved en klausul på 12 mdr.



Men kan være du har ret mht. Verdensdækningen.



Det er lidt kringlet mht ejerskabet. Og det ikke fordi jeg prøver at snyde mig udenom klausulen, det er blot et spørgsmål om hvor langt de kan gå og påstå jeg har brudt den.

Som sagt, vil det ikke være direkte i et konkurrende firma, og slet ikke i en konkurrerende stilling.



Det nemmeste ville være, hvis du kunne tale med dem om det eller evt. en jurist. Men klart dem. Og så håbe på, at de giver dig lov til at "Move on".

Nu har jeg ikke læst klausulen, men hvis bare ét punkt er imod lovgivningen, så holder den ikke i retten. Og der er MEGET skarpe krav, til hvad de må og ikke må skrive i den. Det at de skriver den er verdensdækkende, lyder til, at den er imod reglerne.

Ekspres Mac & PC Reparation + Udekørende Teknisk Hjælp. Se mere på GladTeknik.dk

Tilmeldt 9. Jan 18
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg afventer et svar fra min fagforening mens jeg skriver dette.
Umiddelbart er min tidligere arbejdsgiver sidste udvej, da de ikke har meget til overs for selve koncernen.
Så jeg tænker de vil sætte hælen i med det samme - gyldigt eller ej.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)