lige kort. Jeg har netop stiftet en enkeltmandsvirksomhed og har lidt spørgsmål til min beskatning. Jeg er helt med på at beskatningen lyder på indtægter - udgifter = overskud og jeg så beskattes efter overskuddet. Mit spørgsmål går så på; Jeg vælger at reinvestere mine tjente penge, så snart de er tjent på nye maskiner & værktøj så mit overskud bliver minimalt og jeg på sigt kan omdanne til et APS som virksomheden vokser. Det skal siges, at det til at starte med kun er aftenarbejde og jeg er almindelig lønmodtager om dagen, og gerne ville fastholde mit normale udbetalte beløb. Jeg vil gerne sikrer mig, at hvis jeg har en enkeltmandsforretning som omsætter for ex.vis 1,5 million om året, men overskuddet kun er på 20.000,- grundet investeringer - så betaler jeg kun SKAT af de 20.000,- med min normale trækprocent som er 39% - og at omsætningen ikke gør jeg skal betale topskat? Er vi enige om jeg har forstået det korrekt og ovenstående er "rigtigt"? pft. /Mathias |
Det korte svar er, at du skal tage højde for, at investeringer over et vist beløb IKKE giver ret til at fratrække hele beløbet i den skattemæssige indkomst i anskaffelsesåret.
I stedet skal beløbet fratrækkes i småbidder over flere år.
Du skal derfor betale mere i skat de første år, end du har regnet med i dit eksempel.
Læs mere om SMÅAKTIVER og SKATTEMÆSSIGE AFSKRIVNINGER.