Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dankortsvindel - Hvem hæfter for tabet ???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Apr 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Vedr. dankortsvindel.

Vi er lige blevet 'snydt' for 10.200 kr. og kan se at der er foretaget et chargeback til kunden (ca. 1.5 måned efter bestillingen)

Jeg er blevet helt i tvivl om nu, hvem der hæfter for dette beløb. Flere steder på nettet (også her på Amino, i gamle tråde) oplyses det at webshoppen hæfter for tabet. Men mange andre steder, danske aviser og nyheds sider så som DR oplyses det at banken hæfter for tabet inkl. forbrugerombudsmanden: link

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/betalingstjenesteloven/betalinger-med-kort/selvrisiko-ved-misbrug-af-betalingskort/

'' Hvis en forbruger oplever, at vedkommendes betalingskort bliver misbrugt af andre, er det som regel banken, der dækker tabet. Nogle gange er der dog en selvrisiko.'' 

Fra en DR artikel (2016): "Når kortindehaveren erklærer, at betalingskortet er misbrugt, skal banken ifølge betalingstjenesteloven bære tabet "

Hvor kan reglerne vedr. ovenstående findes henne? Altså at virksomheder hæfter for tabet.

Er der ikke også noget med at banken hæfter for 4.000 kr.?

Tak

 

Tilmeldt 2. May 16
Indlæg ialt: 107
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Du hæfter 100% for tabet overfor din betalingsudbyder. Betalingsudbyderen refunderer pengene til kunden med det samme.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 5. Apr 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi har talt med vores forsikring Tryg. De dækker ikke dankortsvindel, tilbyder ikke dækning på det og så vidt jeg har kunnet læse mig frem til det, så gør de andre heller ikke.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er i på røven. Rent ud sagt.

Anmeld det til politi ?

Tilmeldt 5. Apr 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gjorde vi i går. Så lad os se om de gør noget - men jeg tvivler, ud fra hvad jeg kan læse fra andre som har været i den samme situation.

Er stadig ikke klar over de 4.000 kr. som banken ''burde'' dække, det kan man læse flere steder på nettet - og fik det også selv at vide en gang i en butik da jeg havde købt for mere end 4000 kr, hvor de så krævede ID for at sikre sig at det var mit kort. 

Men vores bank (Jyske Bank) aner ikke noget om det og betalings-udbyderen oplyser at virksomheder dækker hele tabet.

Og fint nok, så har vi da prøvet det :(

Men når det så er sagt, så er det fandme irriterende at de danske medier og endda forbrugerombudsmanden oplyser forbrugerne at bankerne dækker forbrugernes tab når det kommer til kortsvindel. Det gør de da slet ikke !!!!

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Andy Dienesen:
Men når det så er sagt, så er det fandme irriterende at de danske medier og endda forbrugerombudsmanden oplyser forbrugerne at bankerne dækker forbrugernes tab når det kommer til kortsvindel. Det gør de da slet ikke !!!!


Banken hæfter i forhold til forbrugeren, og banken kan så søge sit tab dækket hos butikken (alt efter de aftaler der nu er). I de tilfælde hvor butikken ikke kan betale tilbage, er tabet hos banken. Så det er som sådan ikke forkert.

Tilmeldt 5. Apr 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jeg så uenig i.

I og med det er virksomhederne som REELT set hæfter for tabet (bankerne hæver beløbet automatisk fra os af), medmindre de så er gået konkurs, så synes jeg at det i den grad er misvisende når der oplyses at ''bankerne hæfter eller dækker kortholderens tab''. For det gør de jo reelt set ikke.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Andy Dienesen:
Men når det så er sagt, så er det fandme irriterende at de danske medier og endda forbrugerombudsmanden oplyser forbrugerne at bankerne dækker forbrugernes tab når det kommer til kortsvindel. Det gør de da slet ikke !

Jo det gør de. Bankerne dækker charge back fra kunder (også ved returvarer hvor shoppen måske ikke vil eller kan betale kunden pengene retur) og ved snyd. Det er i forhold til forbrugeren - Banken har så kravet mod webshoppen som skal betale banken - men KAN webshoppen ikke det (sker desværre ofte ved tvangslukninger osv) så hænger banken på det

Det er derfor korrekt at overfor forbrugeren dækker banken snyd med kortet - men shoppen hænger på det i forhold til banken - Det er jo bla.a for at få shops til at bruge 3D secure og tænke sig godt om (skal vi sende en dyr ting til Somalia på kreditkort betaling) - 

Så det er korrekt - bank dækker forbruger og det er det som forbrugerombudsmanden helt korrekt informerer forbrugere om - men shop skal så dække bank

Du må over i 3D secure

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)