Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er en aftale bindende??

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis alt er gjort efter bogen af både tidligere ejer og den nye konstruktion, så har du en rigtig god sag.
Desværre er der mange der sjusker med formalia, og så kan man få problemer.

Lad os antage følgende:
Tidligere ejer hedder Svend Olson.
Virksomheden er kendt som tomatbutikken.
Det er et ApS der har købt aktiviteten.

Den gode situation er følgende:
Hidtil er virksomheden drevet som "Tomatbutikken v/S. Olsson", hvilket har fremgået af skilte, annoncer, aftaler etc.
Nu er virksomheden i stedet kendt som "Tomatbutikken ApS", hvilket ligeledes fremgår af skilte, annoncer, aftaler etc.
Hér kan ingen påberåbe sig uklarhed over hvem der er aftalepart i hvilket tidsrum.

En hyppig situation er, at man tidligere, og måske også nu, primært bare anvender betegnelsen "Tomatbutikken".
Det medfører at det ikke er åbenlyst for andre hvilken juridisk enhed der er tale om i de forskellige tidsrum (dvs. før hhv. efter salg af aktiviteter).
I så fald kan den manglende klarhed måske godt komme andre til gode, for de kan med en vis rimelighed måske påberåbe sig at være uvidende om overdragelsen og skiftet af juridisk aftalepart.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis E.R Pedersen:

Fashion-Seller:

Hvis du overtager en eksisterende virksomhed, så overtager du også dennes forpligtigelser og aftaler, med mindre det er aftalt med sælgeren, at det ikke er tilfældet (det kan være meget svært at aftale sig ud af iøvrigt).

Så hvis firmaet har indgået en aftale med det firma, som du har overtaget, ja så hænger du med stor sandsynlighed også på regningen, hvis den vel og mærke er fra efter overtagelsen.

Skal sælgeren dog ikke gøre opmærksom på eventuelle krav som ligger og venter på en ny ejer? Hvis han ikke er gjort opmærksom på dette før købet, kan jeg ikke se hvordan denne kan være noget som burde kunne sidde fast på ham.

Det ville da være god stil. men det er desværre ikke alle, som gør det, og så hænger køber desværre på aftalen...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Almkle:

Okay kan se min formulering ikke har været dækkende.

Jeg har købt aktiver fra tidligere ejer som havde en enkeltmands virks

Jeg har ikke ønsket at overtage hans gæld og han har derfor solgt ud af sit varelager så han kunne indfri lån

Herefter har jeg købt de resterende varer, inventar, overtaget personale, enkelte kreditorer som også står i overdragelsesaftalen, men ikke denne kreditor som lige nu truer med inkasso osv... (jeg har gjort skriftlig indsigelse)

De kreditorer der har haft en kontrakt med tidligere ejer har sendt kontrakt til mig på ny, men firmaets nye oplysninger. I dette tilfælde har jeg underskrevet, såfremt jeg ønskede at forsætte samarbejdet.

Hvis du ikke har overtaget firmaet, men kun har købt de aktiver, som du ville, så hænger du heller ikke på den aftale, som den tidligere ejer har indgået. 

I dit første indlæg lød det som om, at du havde overtaget/købt firmaet, og dermed de forpligtigelser, som følger med.

Du bør henvise kreditoren til den tidligere ejer, og gøre opmærksom på, at du ikke har overtaget firmaet, men blot har købt udvalgte aktiver. Så kan kreditoren ikke gøre yderligere i forhold til dit firma/selskab.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)