Hej,
Er der nogle som har erfaring med at lease produkter ( større maskiner 100.000+) som man selv importere.
Lad mig høre jeres erfaringer - og evt. henvisning til nogle leasingfirmaer. |
hejsa - min erfaring er, at afh. om du står for at importere kun til eget brug "denne ene gang" - eller du tager produktet i forhandling, med eget service-koncept overfor dine kunder - herunder de maskiner su selv benytter - så er der meget stor forskel på viljen hos leasing-selskaberne.
1. kun til eget brug - hvad med reg. som importør og elskrot m.m.? - noget med lovligheden vedr. importen. - hvis dette er okay, så kan du aftale sale & lease back med de fleste - hvis din økonomi er særdeles iorden, tilliden omkring værdien af produktet kan være tvivlsom for leasingselskabet, hvad skal de sammenligne med? hvis markedsprisen i DK er ukendt. Din kostpris i udlandet er næsten ligegyldig, udstyret skal jo helst være omsætteligt ved en evt. konkurs - derfor ser de meget på leasingtagerens økonomi.
2. hvis du derimod har mulighed for / intentioner om at opbygge et koncept, med salg og service til nye kunder - dermed evt. flere leasing-kunder, så er det noget nemmere - du vil således kunne lave sale & lease back, til din egen nettopris.
3. hvis du vil som i nr. 2 - kan du jo stifte et grossistfirma der importerer maskiner, og sælger disse til kunderne , så kan du jo f.eks selv være kunde der, og aftale en pris på udstyret, således du har en indtægt i importfirmaet ved at sælge til dig selv (dit eksisterende firma) - samt at sælge maskinerne til andre med samme behov -
Det er naturligvis bøvlet, hvis du bare står og kun skal bruge maskinerne selv - så gå efter mulighed nr. 1 - er besparelsen meget stor i forhold til markedsprisen i DK - så kan man jo også sige, at din risiko ved investeringen er flot minimeret - sørg så blot for, at du ikke skal betale maskinerne for de er leveret og efterset - kan opstilles i en bankgaranti.
Siemens Finans er rigtig gode til forskellige løsninger -. ved dog ikke om de vil uden en dansk importør, Fyens Leasing - Focus Leasing og Sydbank skulle også kunne noget. Jeg har læst, at Sydbank kan noget med store investeringer - de ser det mere som et projekt, og nok ikke så meget på om der er en importør.
Held og lykke, pas nu på med udlændinge - særlig med kinesere, har en dyr erfaring bag mig med disse..........
mvh
Beno