Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp med et holding til min drift

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er!

Håber i vil kunne hjælpe mig lidt på rigtig retning. Jeg har i nogen tid haft et IVS med 1 kr i kapital til at holde mine ejerdele i forskellige virksomheder. Jeg har for nyligt (inden for den sidste måned) i forbindelse med et nyt projekt oprettet et nyt selskab og indskudt 50.000 til ApS stiftelse. Af forskellige grunde har jeg gjort det som privat person og ikke gennem mit holding.

Nu er spørgsmålet om jeg kan overføre ejerskabet fra mig som privat til mit holding IVS uden betydelig omkostning. Er ikke interesseret i at gøre det skattefrit, da vi regner med at sælge ud inden tre år. Men har læst mig til at jeg i teorien godt kan lave en skattepligtig anpartsombytning da forskellen fra stiftelse til en uge senere godt kan argumenteres for at parternes værdi er den  samme (altså 50.000). 50.000 - 50.000 = 0 = ingen skattepligtig profit.

Jonas

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal nok have fat i en godkendt revisor til en erklæring om værdierne.
Og ja, en skattefri/skattepligtig aktie/anpartsombytning. 

ditselskab.dk har skrevet en artikel om det.

Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik-N:

Du skal nok have fat i en godkendt revisor til en erklæring om værdierne.
Og ja, en skattefri/skattepligtig aktie/anpartsombytning. 

ditselskab.dk har skrevet en artikel om det.

Tak for det hurtige svar Frederik! Gad vide om det er lovpligtigt at en revisor siger god for at dette er tilfældet, altså at virksomheden ikke er steget med værdi i de 14 dage jeg har haft det - eller om det kan gøres uden en revisor. Jeg ved de typisk skal involveres når der er indskudt værdier i virksomheden eller man på et senere tidspunkt ønsker at ændre ejerskab når der rent faktisk er en reel drift i selskabet.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er er i hvert fald lovpligtigt ved en skattefri aktieombytning.
Du kan jo prøve at skrive til SKAT via kontakt eller ringe til dem, de ville nok kunne svare dig på om du kan uden tilladelse lave en skattepligtig aktieombytning uden en vurderingsberetning fra revisor.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

swagcity:

Hej Amino'er!

Håber i vil kunne hjælpe mig lidt på rigtig retning. Jeg har i nogen tid haft et IVS med 1 kr i kapital til at holde mine ejerdele i forskellige virksomheder. Jeg har for nyligt (inden for den sidste måned) i forbindelse med et nyt projekt oprettet et nyt selskab og indskudt 50.000 til ApS stiftelse. Af forskellige grunde har jeg gjort det som privat person og ikke gennem mit holding.

Nu er spørgsmålet om jeg kan overføre ejerskabet fra mig som privat til mit holding IVS uden betydelig omkostning. Er ikke interesseret i at gøre det skattefrit, da vi regner med at sælge ud inden tre år. Men har læst mig til at jeg i teorien godt kan lave en skattepligtig anpartsombytning da forskellen fra stiftelse til en uge senere godt kan argumenteres for at parternes værdi er den  samme (altså 50.000). 50.000 - 50.000 = 0 = ingen skattepligtig profit.

Jonas

Gør nu ikke dette til et større problem end det er.

 

Når der i det konkrete tilfælde ikke sker nogen formueforskydning, så lav en simpel anpartsoverdragelse (til kostpris vel at mærke)!

Rent praktisk skal der laves en lille aftale med dig selv hvor du overdrager det nystiftede ApS til dit eget IVS. Derudover skal der opdateres intern og ekstern ejerfortegnelse.

Endelig; husk at meddele til banken (evt. revisor) hvad der er sket, så der ikke opstår en hvidvaskproblematik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:
Når der i det konkrete tilfælde ikke sker nogen formueforskydning, så lav en simpel anpartsoverdragelse (til kostpris vel at mærke)!

Ja, sådan set enig Jesper.  Omvendt skal trådstarter også være parat til at stå på mål i forhold til værdien. En hurtig handel fra personlig ejet til holdingstruktur og med planer om salg inden 3 år. Det kan nok løfte et øjenbryn hos SKAT med henblik på at se på værdiansættelsen.

Tilmeldt 20. May 15
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene indtil videre!

Whiskey:

Omvendt skal trådstarter også være parat til at stå på mål i forhold til værdien. En hurtig handel fra personlig ejet til holdingstruktur og med planer om salg inden 3 år. Det kan nok løfte et øjenbryn hos SKAT med henblik på at se på værdiansættelsen.

Det er vel forhåbentligt ikke anderledes end hvis jeg havde startet virksomheden som ejet af holdingselskabet - rent skattemæssigt. Hvis virksomheden nu var blevet 100 mio værd og jeg så ville lave samme nummer, er det klart et fupnummer. Men 2 uger efter stiftelsen med ingen aktivitet andet end at have oprettet bank konto? Den tror jeg nok skattefar skal grave længe efter for at underminere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

swagcity:
Men 2 uger efter stiftelsen med ingen aktivitet andet end at have oprettet bank konto? Den tror jeg nok skattefar skal grave længe efter for at underminere?
sikkert - men det er jo ret oplagt at skat vil tænke - "Hvorfor stiftede han privat og så helt kort efter skød det ind i et allerede eksisterende holding - hvad var det dog for en sjov ting"?

Det KUNNE jo være fordi man efter stiftelse havde opdaget, at det var mange penge værd - ideen - konceptet - aftaler osv. Det er jo oplagt underligt at stifte for private midler og så skyde alt ind i holding ved salg meget kort efter - så ja - det er langt fra sikkert de finder noget galt - men regn med at de vil kigge og måske kigge igen ved senere transaktioner

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)