Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lejekontrakt med 6 måneders varsel fra begge sider

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lejet en forretning, hvor vilkårene er 6 måneders opsigelse fra begges sider. Det er en helt standard lejekontrakt.

Jeg skal renovere for 200.000 kr.

- Er der et punkt, hvor udlejer kun kan opsige mig på 6 måneder ved misvedligeholdelse eller lignede, således at der er nogle vilkår det er gældende under?

- Hvordan sikre jeg mig en erstatning, hvis udlejer opsiger mig?

Spørgsmålet er egentligt; hvordan sikre jeg mig selv bedst muligt, hvis der blot skal stå 6 måneders opsigelse fra begge sider, men alle andre muligheder er åbne?

Tilmeldt 3. Apr 18
Indlæg ialt: 158
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger lige med her. Har ikke svaret, men står snart i nogenlunde samme situation.

Moderne grafiske plakater online @ minida.dk. Dansk design og produktion af plakater i høj kvalitet.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der blot står at udlejer kan opsige dig med 6 måneders varsel, får du da ikke nogen form for erstatning for de kr. 200.000 du har ofret, men næste gang kan udlejer sætte lejen op fordi du har forbedret lejemålet betydeligt.

Du burde have haft en sagkyndig med til at råde og hjælpe dig med at gennemgå kontrakten så aftalen blev bedst mulig for dig.

Hvis du skal ofre så mange penge på lejemålet, burde der indgå en bestemmelse om at lejemålet fra udlejers side er uopsigeligt i for eks. 10 år eller mere og at du i samme periode har afståelsesret, altså ret til at overdrage lejemålet til en ny lejer på de samme vilkår som du har.

Ved at få bestemmelser som anført med, har du en periode på for eks. 10 år til at afskrive din investering, hvilket så vil være kr. 20000 om året du skal lægge til din husleje.

Håber ikke du allerede har underskrevet kontrakten, ellers sig til, så kan jeg evt. hjælpe dig.

Mvh Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

I din kontrakt vil der formentlig stå at erhvervslejeloven er gældende. Er der tale om et forretningslejemål er den.

Uden iøvrigt at kende den aftale du har indgået, kan følgende googles som gældende ret - selvom du har aftalt 6 måneders opsigelse er det ikke så ligetil at smide dig ud af lejemålet, der skal vægtige årsager til og du vil formentlig kunne få erstatning.

Prøv at læse dette:

"

Udlejers opsigelse af erhvervslejemål

Hvis man som udlejer ønsker at opsige et erhvervslejemål, er det vigtigt, at man først forholder sig til, hvilken type lejemål, der er tale om, da der er stor forskel på adgangen til at opsige alt efter typen af erhvervslejemål man har udlejet.

Udlejer kan som udgangspunkt ikke frit opsige et erhvervslejemål, dog kan udlejer som udgangspunkt i henhold til erhvervslejeloven med 3 måneders varsel frit opsige lejeforhold om lokaler til restauration, butik, kiosk eller tilsvarende brug på banegårde, i teatre, foreningsbygninger, forlystelsesanlæg, skove, parker og lignende, hvor forretningen må antages hovedsagelig at blive søgt af det publikum, der benytter de nævnte virksomheder, skove og parker, og hvor forretningen står i direkte tilknytning til disse.

Udlejer kan endvidere som udgangspunkt med 1 måneds varsel frit opsige lejeforhold om garager, stalde og lignende.

I alle øvrige erhvervslejeforhold (f.eks. kontorer, værksteder, butikker, industrilokaler) kan udlejeren kun opsige, hvis særlige grunde foreligger:

Når udlejer selv ønsker at benytte det lejede:

Udlejer kan opsige lejemålet, hvis udlejer selv ønsker at benytte det lejede. En opsigelse med denne begrundelse skal være rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold, idet der bl.a. skal tages hensyn til, hvor længe udlejer har ejet ejendommen. Hvis der er tale om et erhvervsbeskyttet lejemål må opsigelsen endvidere ikke ske, hvis udlejer ønsker at overtage erhvervslejemålet med henblik på at drive erhverv i samme branche som lejers.

Når der skal ske nedrivning eller ombygning af den lejede ejendom:

Udlejer kan opsige lejemålet, når udlejer kan dokumentere, at nedrivning eller ombygning af ejendommen medfører, at det lejede må fraflyttes. Udlejer skal dog samtidig med opsigelsen tilbyde lejeren at leje lokaler af samme art som de opsagte, hvis der efter genopførelsen eller ombygningen sker udleje af lokaler.

Når lejer ikke har iagttaget god skik og orden:

Udlejer kan opsige lejemålet, når lejer trods udlejers påmindelse ikke har iagttaget god skik og orden, eksempelvis når lejer ved støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler herom eller på anden måde har været til ulempe for ejendommen eller dem, der lovligt færdes i ejendommen, herunder når lejers adfærd medfører gener for de pågældende personer som generel utryghed, forråelse af ejendommens miljø eller sundhedsmæssig risiko, uden at forholdet er af en sådan art, at udlejer kan ophæve lejeforholdet uden varsel. Lejeren kan opsiges, uanset om den beskrevne adfærd udøves af lejer selv, dennes personale eller andre, som lejer har givet adgang til det lejede, herunder ved fremleje.

Når vægtige grunde i øvrigt tilsiger en opsigelse:

Udlejer kan opsige lejemålet, når vægtige grunde i øvrigt tilsiger en opsigelse. I disse tilfælde er der tale om en konkret vurdering, men det er en forudsætning, at en opsigelse er af væsentlig betydning for udlejer.

En lejer, der driver en erhvervsvirksomhed, hvis stedlige forbliven i de lejede lokaler er af væsentlig betydning og værdi for virksomheden, kan kun opsiges, hvis opsigelsen er rimelig ud fra en vurdering af begge parters forhold (Dette gælder dog ikke, hvis lejer ikke har iagttaget god skik og orden). Disse typer af erhvervslejemål er bedre kendt som erhvervsbeskyttede lejemål og omfatter typisk butikker på en hovedgade. Vurderingen er dog et skøn, hvor der tages hensyn til, hvor længe virksomheden har været drevet i de lejede lokaler, lejerens forbedringer af disse og værdien af kundekredsen.

Opsigelsesvarslet for udlejer er 3 måneder til den første i en måned medmindre et længere opsigelsesvarsel er aftalt. Kortere opsigelsesvarsel for udlejer kan ikke gyldigt aftales.

Udlejers opsigelse, skal som udgangspunkt være skriftlig og indeholde oplysning om opsigelsesgrunden samt lejers mulighed til at gøre indsigelse til opsigelsen. Opsigelsen skal tillige indeholde oplysning om lejers ret til at kræve erstatning. Indeholder opsigelsen ikke disse oplysninger, er den ugyldig, medmindre udlejer kan godtgøre, at manglerne ikke har bevirket en forringelse af lejerens retsstilling.

Tabsbegrænsningspligt

Udlejer har en tabsbegrænsningspligt, hvis lejer fraflytter inden opsigelsesvarslets udløb, og udlejer skal derfor bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning efter fradrag af rimelige omkostninger, modregnes i udlejers krav over for lejeren.

Erstatning

Ved udlejers opsigelse af de lejemål, der kræver en særlig begrundelse skal udlejer - bortset fra ved opsigelse som følge af lejerens misligholdelse - betale lejer erstatning for det tab, som lejer lider som følge af opsigelsen, samt godtgørelse for tabt goodwill. De forskellige erstatningsposter og beregningsmetoder er nærmere defineret i erhvervslejeloven.

mvh.

Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)