Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder køber ind til privaten - hvilken lovtekst beskriver strafferammen?

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke advokat, men jeg ser det som en overtrædelse af medarbejders loyalitetsforpligtelse i form af, at medarbejderen udøver konkurrerende virksomhed. Vedkommende fratager jo dig muligheden for at sælge varerne til de pågældende personer.

I mange virksomheder er der kutyme for, at medarbejdere kan købe virksomhedens varer til kostpris, eller med et mindre tillæg for administration. Men det er ikke noget medarbejderen har ret til på nogen måde, men derimod et personalegode som skal aftales på forhånd.

Hvis du gerne vil beholde medarbejderen, så giv ham/hende en skriftlig advarsel. 

Link, der omtaler de generelle regler omkring medarbejders loyalitetsforpligtelse, og et eksempel på overtrædelse.

https://www.cfl.dk/artikler/hr/er-medarbejderen-illoyal

http://www.norrbomvinding.com/da/nyhed/21052015/fusk-og-fritidsarbejde

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er lidt uklart men du skriver der er problem med momsen, og det tyder jo på at regningen for det medarbejderen køber kommer til jeres firma, for ellers kommer den jo til medarbejderen der så betaler moms og I har ikke problem med momsen

Hvis regning med moms for det medabejderen bestiller til sig selv kommer til JER, så SKAL I bogføre det og så skal I viderefakturere til medarbejderen og JA så står I med garantien for alt det - 

Jeg forstår 100% du er sur over det. Det er næppe en bødestraf med mindre han svindler firmaet og ikke omg betaler men hvis ikke han vil holde op med det, og du enten hænger på en forkert moms, eller på garantien for en masse ting I som selskab skal viderefakturere medabejderen (der så måske videresælger som du beskriver det) så ville jeg, uanset hvor glade I er, gøre det helt klart, at hvis det sker EN gang til fyres den pågældede. Gør det skriftligt og meget tydeligt og check at han har fået betalt alle regning til jer og med moms hvis de er gået til jer og ikke til ham

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Og i forsættelse af Oles og Johns svar så kan der vel argumenteres for at der er en overtrædelse af straffelovens paragraf 279 om bedrageri. Omend det nok er i den milde ende.....

Tilmeldt 21. Apr 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak!!!!

det var lige det jeg mente og

det var lige det jeg ledte efter :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
for at der er en overtrædelse af straffelovens paragraf 279 om bedrageri.

Hvordan kommer du frem til at der ligefrem skulle være tale om bedrageri?  Ud fra det fra det trådstarteren har skrevet er er intet der umiddelbart tyder på at der er forgået noget ulovligt.

Camilla du virker meget usikker på reglerne mht. moms og garanti og bedrageri .... osv. Så pas på at du ikke kommer glat af sted med div. beskyldninger om ulovligheder.

Som chef / ejer har du naturligvis ledelsesretten, hvilket giver dig ret til at forbyde fremtidige handler. 

Lav en skriftlig advarsel til medarbejderen, hvor du gør det klar hvad der ikke er tilladt det er ligeledes meget vigtigt at du også forklare hvad konsekvensen vil være i tilfælde af en fremtidig overtrædelse f,eks bortvisning. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er bedrageri Ravn?

Normalt er bedrageri kendetegnet ved at en person har vildledt andre således at disse lider et uberettiget økonomisk tab, som personen selv eller andre opnår uberettiget udbytte af.

Det er betingelser som er tilstede her, hvor medarbejderen har efterladt det indtryk hos sælger at han handler på vegne af trådstarters firma og dermed opnår en rabat som han ikke er berettiget til.
Om personen i yderste konsekvens kan dømmes er så en anden ting, som jeg ikke tager stilling til (og heller ikke kan tage stilling til).



Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2076
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

camilla_cf:
Vi er jo egentlig virkelig glad for medarbejder.

Så vil jeg, hvis jeg er dig, tage en snak med medarbejderen og stille forklare: "at det vil jeg ikke have". Så burde det stoppe.

Betaler medarbejderen for varerne?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Normalt er bedrageri kendetegnet ved at en person har vildledt andre således at disse lider et uberettiget økonomisk tab, som personen selv eller andre opnår uberettiget udbytte af.

Der kan jo umuligt være tale om bedrageri da der ikke er noget form for økonomisk tab eller vildledning. Bestillingen sendt fra køber private mail, det kan man jo ikke ligefrem kalde vildledning, Så din påstand om bedrageri holder ikke ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

🤡

LÆS trådstarters første indlæg. Hvis leverandøren har fået det indtryk af den ansatte, at det er salg til trådstarters virksomhed og derfor yder en rabat, som den ansatte ellers ikke vil være berettiget til så opstår der et tab for leverandøren.

Bortset fra det så er er jeg netop enig med Johns løsning om i mindelighed at klare det med en advarsel.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Hvad er bedrageri Ravn?

Normalt er bedrageri kendetegnet ved at en person har vildledt andre således at disse lider et uberettiget økonomisk tab, som personen selv eller andre opnår uberettiget udbytte af.

Det er betingelser som er tilstede her, hvor medarbejderen har efterladt det indtryk hos sælger at han handler på vegne af trådstarters firma og dermed opnår en rabat som han ikke er berettiget til.
Om personen i yderste konsekvens kan dømmes er så en anden ting, som jeg ikke tager stilling til (og heller ikke kan tage stilling til).


enig i at det er bedrag at udgive sig for at bestille som firma hvis man ved man ikke må det - og købe til sig selv og til videresalg som beskrevet. SÅ er det uklart med moms, hvor trådstarter skriver de har problem med momsen men ikke hvilket, men hvis medarbejderen bare betaler varen og lader selskabet stå for momsen - så er det helt klart bedrageri - men det skal naturligvis så også omg modregnes i løn så medarbejderen betaler moms af "udtaget"

At finde det naturligt næsten, at en indkøber køber ting i 10-20.000 kr klassen uden tilladelse fra leverandører til sig selv - specielt når der er blevet bedt om at undlade det - eller finde det nærigt uden at kende alle omstændigheder, det forstår jeg ikke

vh John H

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)