Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af snyd via en privat handel?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jan 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, og tak fordi i gider at tage jer tid til at læse dette:

Jeg har lige købt en vare på nettet via privat handel. (skete over Facebook)

Jeg købte en "mysterybox" inden for tøj, og jeg fik af vide, at der var en ting i kassen til en nypris af 3.000 kroner og nypris af hele kassen er mellem 6-9.000 kroner.

Nu har jeg modtaget pakken og jeg er meget skuffet. Denne ting til 3.000 kroner, hvilket skulle være en jakke, har han taget ud fordi "jeg lignede ikke en der kunne bruge den" og i stedet for, har han lagt en strik sweater ind i pakken. værdien er åbenlyst ikke den samme. Følgende er galt med det:

Forældet - godt og vel alt er utroligt stift i materiallet, og viser tegn på hvor dårligt opholdt det er.

Hullet - Der er flere huller i trøjerne, og dette ses ved første blik.

Ødelagte syninger - Godt og vel alt har også ødelagte syninger

Misfarvning - flere ting i kassen er utroligt misfarvet, til det at det er mere ubrugtligt end det var før. Misfarvningerne er utroligt slemme.

Og selvfølgelig er den jakke der ikke, som han fortalte alle på opslaget at den var. 

Jeg har et cirka tal på hvor meget prisen af kassen er værd, og jeg vil skyde på mellem 4.000 og 5.000 kroner (Nypris samt uden tilbud) (jeg har regnet prisen ud på alle undtagen 2 ting i kassen, og dette giver en pris på 2.670 kroner)

Jeg ser dette som en mangel, da han reklamerede med det vil have en pris mellem 6.000 og 9.000.

Er der noget jeg som så kan gøre?

Mange tak :)

Patrick

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Meld sagen til politiet

Fra 3000 Helsingør
Tilmeldt 27. Jul 15
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Patricklike

https://www.amino.dk/forums/t/161880.aspx

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/forbrugerleksikon/fortrydelsesret/

Blandt private gælder desværre nok kun aftaler konkret mellem parterne. Også over nettet.

Det er altid beklageligt når mennesker ikke rigtig føler ansvar for at overholde aftaler. Jeg ser fgl. muligheder for dig:

1)prøv at ringe og tal personligt med sælgeren. Opførslen ændrer sig nogen gange når man har personlig kontakt frem for at gemme sig bag en email. Vær høflig. Vær kun uhøflig, hvis du har opgivet - og så tjener samtalen jo ikke konstruktivt formål.

2) returner molevitten - med kvittering - og fortæl pænt til sælgeren, at der er sendt noget andet end aftalt. Sælgeren kunne for den sags skyld have sendt en gammel støvle. Det er sagen uvedkommende. Forklar, at hvis ikke pengene eller de rigtige varer bliver sendt, så vil sagen blive givet videre til myndighederne (politi) som bedrageri. Regn dog reelt ikke med at Politiet gør noget, med mindre at der foreligger mange flere anmeldelser på samme person.

3) Accepter episoden som lærepenge og spar tid/penge med at forfølge den videre. Køb derefter kun a)for penge du kan tillade dig at miste, b)med fysisk overdragelse af varerne ved betaling, c)hvis der er uvildig rating, som bekræfter sælgerens troværdighed.

Jeg er selv blevet snydt for 2600 i den blå avis. Modtog intet. Anmeldt og politiet indfangede ham faktisk. Der var lang kø til vidneskranken i mange andre forhold, da han blev dømt til at tilbagebetale. Ingen fængsel. Han tilbagetalte da heller aldrig. Man kunne ikke sende rykkere da hen boede på skiftende falske adresser. Retskontoret sagde bagefter "han kan ikke betale, hvis han ikke har pengene" (selvom der var ikke tale om gæld men bedrageri). Det er  forældet nu. Manden fortsætter så vidt jeg ved i samme stil...

Derfor - vær utroligt forsigtig i private handler. Desværre er der mennesker derude, som koldt afvejer, hvad de kan slippe afsted med. Alle er ikke ligesom os to.

Held og lykke

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

En eller anden må sætte en stopper for det her.

Det kan ikke passe at vi lever i et retssamfund hvor det er tilladt at synde og bedrage samfundets borger

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 00:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil være forkert at betegne det som en "privat handel". Vedkommende du har købt den af fremstår umiddelbart som professionel erhvervsdrivende, da du næppe er den eneste, han sælger disse æsker til. Allerede derfor bør du kunne gå til Forbrugerklagenævnet med din sag. Det kræver, at du har navn og adresse på sælger.

Jeg er enig i, at der er en mangels-problematik, hvis værdien af kassen ikke svarer til det, du er blevet lovet. Sørg for at gemme alt skriftlig dokumentation for, hvad du blev lovet.

Du bør skrive til sælger og reklamere over manglerne. Kræv enten at handlen går tilbage (du har 14 dages fortrydelsesret ved køb over nettet - også Facebook). Sælger skal så returnere pengene, og du skal returnere varerne. Vil sælger ikke acceptere dette, går du til forbrugerklagenævnet.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)