Jeg har lige et spørgsmål angående ansættelse gennem eget firma. Jeg er i kontakt med en finsk firma som gerne vil ansætte mig på deltid som language editor på et barselsvikariat. Da de vil undgå "hassle with taxation issues", vil de ikke ansætte mig som employee men gerne gøre det igennem "eget firma".
Giver dette mening og er det muligt via enkeltmands firma?
Så længe du endeligt ikke gør det gennem et selskab hvor det kunne give skatteproblemer, så kan det jo godt give mening. Jeg kan ikke se hvad det er for skat de har besvær med hvis de er i Finland og du i DK - ud over formentlig en lille inberetning på navn /adresse/fødselsdato men det er en anden sag - Er de i Finland og honorerer dig i DK så er der ikke noget skattebesvær i det
Dersom du skal bo og udføre arbejdet i Finland kan jeg ikke sige hvad det kunne have for konsekvens for dem - der vil de så måske også kunne hænge på en evt manglende skat hvis du ikke indbetalte korrekt
Er det fra danmark de lønner dig så vil de kunne hænge på manglende skattebetaling fra dig + du vil formentlig kunne vinde sag om feriepenge mm
Til finland må du jo så fakturere med reverse charge moms som du så skal indberette på deres VAT nummer mm her i DK
Du vil ikke kunne få dagpenge før du igen har lukket dit CVR
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER