Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken konstruktion er bedst gavnlig for min virksomhed? altså i hvilket scenarie får virksomheden mest ud af det?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg står i en situation hvor valget ligger mellem at få udbetalt min løn som ved en ”normal” ansættelse, eller få pengene udbetalt som konsulentarbejde direkte ind i min egen virksomhed. Hertil er mit spørgsmål om det kan passe at der i sidste ende vil blive betalt det samme i løn? Der er snakke om en situation hvor jeg gerne selv vil have udbetalt omkring 5 tusinde selv, og så smide resten ind i virksomheden, men hvordan gøres det bedst?

Senarie 1 (løn som fast ansat):
Får 20.000 i løn, som der så skal betales skat af, herefter smider jeg 10.000 kroner i virksomheden efter jeg har beholdt 5.000kr til egen løn

Senarie 2 (løn som konsulent):
Få 20.000 i løn, som ryger ind på firmakontoen
Heraf hæver jeg 5.000 til mig selv, som der så skal betales skat af.

Jeg ved at der er en forskel i forhold til at der via konsulentarbejde ikke skal betales feriepenge, men er der andet i forhold til lønnen?

På forhånd tak :-)
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Indkomst beskattes som hovedregel ens, uanset om det kører som løn eller gennem selvstændig virksomhed.

Fordelen ved at være selvstændig erhvervsdrivende er, at du kan trække udgifter vedrørende virksomheden fra i den personlige indkomst.

MEN du skal passe på her.

Du kan ikke bare frit fordele et vederlag for arbejde mellem almindelig løn og virksomhedsindkomst.

Hvorvidt din aktivitet kan betragtes som en virksomhed afhænger af de konkrete forhold, fx. økonomisk risiko, andre kunder i virksomheden og (manglende) aflønning ved sygdom.

Tilmeldt 17. May 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ole

Jeg har lige læst mit opslag igennem, og kan se at jeg ikke har beskrevet min spørgsmål klart nok.
Og da jeg kan se at man ikke kan rette i oplægget, så har jeg lige skrevet et nyt opslag her:

https://www.amino.dk/forums/t/295412.aspx#1806705
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)