Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til et konkret eksempel på fratrækning af skat til en computer

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg vil gerne købe en ny computer i min enkeltmandsvirksomhed som koster ca. 20.299 inklusiv moms på kr 4.059,80 kr. 

Altså 16240 kr. ekskl. moms.

Hvad er min egenbetaling, og hvad kan jeg trække fra i skat ud fra dette beløb? Jeg er noget i tvivl om hvordan jeg udregner dette.


Vh Michael.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal, hvis du har den i hjemmet, forvente at skat vil kræve delt moms = f.eks ofte bare acceptere 50%/50% moms
Så er momsen jo ca 2030 kr og resten er så ialt ca 18.269 kr og de vil give dig fradrag men over flere år da det er over straksafskrivningsgrænsen, hvor du så afskriver 25% af det beløb hvert år som udgift

Hvis din skat er bundskat så betyder det at du sparer ca 40% af beløbet MEN computeren ejes så af firmaet og ved lukning skal den købes ud igen med moms osv også når den er færdigt afskrevet en gang

Først år er de 25% CA (sidder ikke og regner på maskine) 4500 kr som du sparer de 41% af det år

Overvej af forstå afskrivninger og hvordan du fører regnskab i letlæste Introduktion til regnskab http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

der kan du også læse mere om delt moms

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener bestemt skat accepterer hele udgiften tages ind i regnskab/fradrag når computeren er erhvervsmæssige begrundet og ex har forbindelse til nødvendigt net - også selv om den står i hjemmet og benyttes privat. Det er - mener jeg med i ligningsloven § 16 et sted og det er en særundtagelse, for ellers skal alle aktiver deles i privat brug/erhverv også for selv omkostningen.

Jeg mener at huske det kom ind da computer og internet gik ud af multimediebbeskatning - hvor man må trække fuldt fra - modsat telefon som først kommer med om et pr år


Momsen derimod skal altid deles i privat/erhverv - uden videre begrundelse accepteres normalt halv moms (50/50)

Lønmodtagere - ikke selvstændige må kun fratrække den erhvervsmæssigt begrundede del og skal mig bekendt også dele den udgift op over maskinernes levetid.


Se lige om andre vil lægge noget til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene alle sammen.

Er straksafskrivning eks eller inkl moms?

Hvis jeg køber en vare til 13.200 kr ekskl moms, beregnes dette så som en straksafskrivning, eller må beløbet ikke være større end 13.200 kr inkl moms for at straksafskrive?

Vh Michael.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

ex moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Jeg mener det er forkert det råd du giver.

TAX.DK skat & afgift: Afskrivning

Jeg er enig med John.
Når en selvstændig erhvervsdrivende køber en PC i virksomheden kan den indgå fuldt ud i virksomheden, og der skal ikke ske beskatning af privat benyttelse, såfremt den benyttes delvist erhvervsmæssigt.
Hvorvidt den kan fratrækkes fuldt ud  i anskaffelsesåret afhænger af, om købsprisen overstiger grænsen for småanskaffelser.
I den sammenhæng skal den fradragsberettigede moms fratrækkes.
Hvis anskaffelse af software er specificeret (Windows, Officepakke m.v.) kan udgiften hertil også fratrækkes fuldt ud i anskaffelsesåret.
Hvis den resterende udgift efter fradrag for moms og software overstiger kr. 13.500 (2018) skal den aktiveres og afskrives
Hvis den resterende udgift er under grænsen, kan hele udgiften fratrækkes i anskaffelsesåret.
Momsen kan fratrækkes i forhold til den forventede fordeling af benyttelsen. Hvis den bruges 50/50 kan halvdelen af momsen fratrækkes.
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

ok fint

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)