Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning ved salg af anpart

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Feb 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har pr 14. maj 1994 startet et anpartsselskab sammen med min tidligere mand på et tidspunkt hvor vi var gift. Selskabet blev startet med fælles midler og en anpartskapital på kr. 200.000. Yderligere er der skudt kr. 100.000 af fælles private midler i selskabet, da vi endnu var gift.

Vi er med hver 50% de eneste to anpartshavere i selskabet.

Selskabet ejer nogle udlejningsejendomme, har en god friværdi i ejendomme, har en del udskudt skat og giver i det hele taget årligt et fornuftigt udbytte samtidig med at der betales meget af på lånene i ejendommene. Om ca. 6 år vil lånene være indfriet. Der er i øvrigt en fornuftig kassebeholdning i selskabet.

Jeg overvejer at lade min eks-mand købe min anpart, således at jeg fremover intet har med selskabet at gøre og at han ejer hele selskabet. Salget forventer ca. april 2008.

Jeg har fået oplyst at der vil blive foretaget beskatning som aktieindkomst; 28% op til kr. 93.400 (2 * 46,700 da jeg er gift igen), 43% op til kr. 102.600 og 45% her over.

Spørgsmålene er:

1. Er der tale om beskatning som aktieindkomst?
  2. Er ovennævnte satser korrekte?
  3. Er beskatningsgrundlaget den ’rene’ salgspris eller kan der i beskatningsgrundlaget fratrækkes halvdelen af den oprindelige ’anpartskapital’ som blev indskudt da selskabet blev etableret og halvdelen af det yderligere indskud og evt. andre beløb?
  4. Kan man betragte handelen med anparten som en ren privat handel mellem to parter? (forstået således at egenkapital, udskudt skat og andre selskabsmæssige beløb, ikke har noget at sige ifht. beskatningen)
  5. Hvorledes skal afregningen af skatten ske? Ved selve salget eller først ved opgørelsen af skatten for 2008?
    (Dette er jo ganske vigtigt, da jeg i sidstnævnte tilfælde i ca. 10 mdr. vil få en forrentning af det beløb der senere skal afleveres til SKAT)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:01

Se nedenfor

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 18:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1+2) Det er korrekt ja (2008 satser). Det forudsætter så at den nye mand ikke selv udnytter sit bundfradrag på de 46.700 kr.

3) Ja du får fradrag for anskaffelsessummen. Dvs. dit indskud i selskabet. Spørgsmålet er som om det yderligere indskud I foretager er indskud eller lån til selskabet.

4) Ja overdragelsen påvirker ikke selskabets forhold og Skat kan heller i kke blande sig i prisen (parter med modsatrettede interesser må man vel sige).

5) Skatten skal i sidste ende først betales i 2009 i form af betaling af restskat i ratter  men det vil være en god ide at betale avanceskatten som frivillig indbetaling senest 31/12 2008 så du undgår at svare renter til Skat.

Overdragelsen kunne umiddelbart også være lavet skattefrit i forbindelse med bodelingen (udlæg) men det løb er nok kørt.

Taler vi om større værdier vil det være en fordel - for din eksmand - at han enten erhverver dine anparter via et selskab, eller at salget tilrettelægges som et såkaldt tilbagesalg til udstedende selskab (dvs. ved en kapitalnedskrivning i ApS'et hvis ellers der er midler til det) med dispensation fra Skat. Herved undgår han at skulle præstere betalingen af personligt beskattede midler. 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 13:03

Hvis en mand sælger sine anparter i et anpartsselskab for 125.000 kr som er den indskudte anpartskapital, hvorledes beskattes han så af dette salg?

Gælder skattefrihed så efter 3 år?

mvh   Geeked

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som aktieindkomst uanset ejertid, men hvis manden selv har erhvervet anparterne for 125.000 kr. vil der ikke fremkomme nogen avance ved salget.  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)