Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inverstering, firma eller privat?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer at starte en opsparing, ved løbende investering i investeringsforeninger, ETF'er mm. Jeg har et ApS hvor jeg arbejder med software udvikling, og jeg får min løn igennem firmaet.

Spørgsmålet er så om det bedst kan betale sig at inverstere for firmaets penge, eller private penge. Som jeg forstår det så beskattes pengene i begge tilfælde 2 gange:

- I firmaet: Afkastet beskattes med alm. virksomhedsskat (23,5 %), efter lagerprincippet, altså løbende årligt. Selve investeringerne (altså køb af nye aktier for penge tjent i firmaet) er fradragsberettiget. Ved salg og udbetaling til mig privat, beskattes med alm. A-skat.

- Privat: Først beskattes alm. A-skat ved lønudbetaling. Derefter beskattes efter realiseringsprincippet, altså først ved salget af aktien. Indkomsten er aktie indkomst med aktie skat (27 %).

Jeg har regnet lidt på det og umiddelbart virker det som om det bedst kan betale sig at investere i virksomheden, både fordi virksomhedsskat er lavere end aktie skat, og fordi den lave skat kommer først så selve investeringen og derved afkastet vokser hurtigere.

Dog har jeg kigget lidt, og mange (især her på amino) anbefaler IKKE at man investere igennem egen virksomhed. Mit spørgsmål er derfor om der er nogen der kan fortælle mig om der er noget jeg har overset eller misforstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

TheMaster8:
I firmaet: Afkastet beskattes med alm. virksomhedsskat (23,5 %), efter lagerprincippet, altså løbende årligt. Selve investeringerne (altså køb af nye aktier for penge tjent i firmaet) er fradragsberettiget. Ved salg og udbetaling til mig privat, beskattes med alm. A-skat.

afkast efter lagerprincip korrekt selskabsskat - dog 22%. Investeringen er vel ikke fradragsberettiget? Man betaler selskabsskat af sit overskud og køb af aktier er ikke en udgift men bytte af kontanter til aktier - ikke et fradrag

Når selskabet har betalt 22% så kan du få penge ud med 27% udbytte skat op til ca 50.000 kr (dobbelt for ægtefælle hvis ikke i privat bruger bundgrænsen i forvejen) og så 42% derover = samlet 22+27% = ca 41% = normal bundskat eller 22+42% = ca 56% er topskat - Dyrt i begge fald mod som privat 27% og 42% max

TheMaster8:
Privat: Først beskattes alm. A-skat ved lønudbetaling. Derefter beskattes efter realiseringsprincippet, altså først ved salget af aktien. Indkomsten er aktie indkomst med aktie skat (27 %).

Ja igen købes aktier for beskattede midler som i selskabet - her får du din løn uden der så er selskabskat af samme men betaler ca 41% op til topskat.

Derefter løbende udbytte 27/42% og realisation samme. Med andre ord 27/42% mod fra selskabet samlet 22% + 27/42%

Hvis alle pengene ligger i selskabet så er det lidt hipper som happer samlet - jeg ville nok køre det privat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

John du glemmer lidt tidspunktet for hvornår skatten betales. Hvis man forventer et solidt årligt afkast, så er der ingen grund til at realisere skat med det samme for at investere dem privat. Den betalbare skat kan give et ekstra afkast, som netop gør at mange lader deres midler stå i holdingselskaber for at investere i stedet for at hive dem ud privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

nikokj:

John du glemmer lidt tidspunktet for hvornår skatten betales. Hvis man forventer et solidt årligt afkast, så er der ingen grund til at realisere skat med det samme for at investere dem privat. Den betalbare skat kan give et ekstra afkast, som netop gør at mange lader deres midler stå i holdingselskaber for at investere i stedet for at hive dem ud privat.

korrekt - men den er jo mere kompleks end som så - for ja til at den personlige del kan udskydes men den modgås i meget høj grad af lagerskatten for ikke realiserede - så jeg tror ikke det ændrer det store billede faktisk - dertil er forskellen lidt for stor mellem de 27/42 og de 22+27/42 - men hvis det alene er indtægter skabt i virksomheden og ikke egne penge man sætter ind, så skal det da bestemt med i billedet

Det kunne så også skulle med, at hvis der er tale om unoterede aktier så er der en forskel igen - hvor tab samlet ikke giver fradrag før der er overskud samlet i selskabet, men direkte fradrag som privat. Jeg holdt mig bare til den store direkte forskel

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg har forstået det korrekt, betaler man i et selvskab kun 22% af eventuelt overskud. Dette betales årligt uanset om gevinsten er realiseret.
Det betyder så at man kan blive nød til at omsætte nogle af aktierne for at betale den årlige skat. Hvis overskuddet ikke kommer fra udbytter men kurs stigninger.

Derfor er det nok også relevant hvilken type investering man på tænker.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)