Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvidelse ejerkreds i ApS

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg ejer 100% af mit ApS selskab og er i snak med en bekendt om at indtræde som partner, hvor vi skal opdele ejerskabet ligeligt med 50/50.

Min virksomhed har et selskabskapital på 50.000,- og på nuværende tidspunkt en likviditet på 150.000,-. De 150.000,- er en investering fra min sidde og de skal derfor ikke medregnes, som værdi i forbindeles med udvidelse af ejerkreds(Jeg får førstret på udbytte, hvis vi får success).

Jeg ønsker at han skal indtræde, som ligelig medejer uden, at skulle have penge op af lommen fra dag et.

Mine spørgsmål er derfor som følger:

1. Kan min bekendt oparbejde sig til de 25.000,- inde fra virksomheden ?
2. Hvis han kun skal betale 25.000,- og jeg dermed ikke har en fortjeneste, skal jeg så betale skat ?

Er der andre måder hvorpå vi kan opnå det ønskede resultat ?
Kan mit holdingselskab eventuelt låne hans holdingselskab 25.000,-, som han kan bruge som kapital?
Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 02:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil foreslå at dit holdingselskab låner hans holding selskab pengene til køb af anparterne. Hvis du forærer ham 25.000 kr. i anparter vil det blive betragtet som en gave af skat og dermed blive beskattet.

Husk at få strikket en ejeraftale sammen, hvor der konkret er aftalt, hvordan en række forhold som kan ske vil have betydning for jeres virksomhed. (F.eks. Hvis den ene vil udtræde eller jeres udbytteret.) 

Du er meget velkommen til at sende en privat besked direkte til mig, hvis du vil have nogle gode råd i forhold til jeres setup og ejeraftale.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgangspunktet er at det skal være med beskattede penge den nye køber = kan ikke købe sig ind indefra uden det udløser skat som løn hvis det er som tak for arbejde

Et lån til hans holding må være en mulighed - men dit holding har jo så den risiko at han ikke bliver i stand til at tilbagebetale

Det er ikke klart for mig hvordan det er med likviditet på 150.000 kr - Er det et lån fra dig til dit holding - så selve kapitalen alene er 50.000 kr - eller er kapitalen faktisk 200.000. Det er ret afgørende for er det en del af selve værdien i selskabet så regnes de med - hvis ikke der laves præference aktier så du har ret til langt større del af overskud på dine aktier end han på sine. Det er en lidt kompleks ønskegang

Hvis han er ren trediepart skal du ikke betale skat hvis han betaler 25.000 kr for halvdelen - når din oprindelige investering var 50000 kr men du forærer ham jo så aktien billigt hvis dit selskab er mere værd

Jeg synes du skal sætte dig med en revisor helt ærligt - der er meget på spil.

Få så også ejeraftale godt på plads

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)