Flere har her på Amino spurgt til leasing af firmabiler i Tyskland - og om nogen har erfaringer hermed, og om det kan anbefales.
Jeg kan anbefale Fleggaard Leasing - www.fleggaard-leasing.dk, som mange af os sønderjyske virksomheder bruger. Prisen er god, og servicen i top. Hos Fleggaard kan du lease både som virksomhed og privatperson. Bilerne er dansk indregistrerede og på danske plader. Fleggaard Leasing er dansk ejet og drevet, men de bor lige på den anden side af grænsen, så derfor er momsreglerne osv. tyske. Det er en EU-dom fra 1997, der gør det muligt at lease i Tyskland, og det er altså en hel del billigere. Fleggaard Leasing skriver på deres website, at man altid er velkommen til at indhente et uforpligtende tilbud, så det kan jeg kun anbefale næste gang, man alligevel er igang med at indhente priser. Der ligger også en del priseksempler på deres site.
Jeg har selv valgt at lease som privatperson og fik en Peugeot 206 til 2450 kr. mdl., og det er inklusiv dæk og totalservice i hele leasingperioden. Når jeg valgte at lease som privatperson og ikke via firmaet, er det fordi, mit firma er en enkeltmandsvirksomhed med bare halvandet år på bagen og tre ansatte. Så jeg og Fleggaard Leasing regnede os frem til, at det bedst kunne betale sig for mig at lease privat. Her er der også den store fordel, at jeg kan opsige leasingaftalen med tre måneders varsel, hvilket jeg synes er meget attraktivt, når man er iværksætter og ikke kan forudse, hvordan firmaets økonomi ser ud et par år ud i fremtiden. Ligeledes tiltalte det mig også, at Fleggaard Leasing har ført en tæt dialog med FDM omkring udformningen af selve leasingaftalen.
Det var dog et ualmindeligt godt tip omkring leasing via Fleggaard. Har selv haft kig på dem - men ikke altid lige let at gennemskue fordelene ved at vælge leasing "downthere" når nu man bor i Nordjylland - så derfor godt med et tip, som basere sig i egne erfaringer.
Lasse
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Først og fremmest er der de økonomiske fordele. For mig er det væsentligt billigere at lease bilen i Tyskland end selv at købe bilen med almindelig bankfinanciering i Danmark. Jeg har ikke styr på alle de skatte- og momstekniske detaler omkring tysk (16%) kontra dansk (25%) moms, registreringsafgift osv. Men jeg indhentede 5-6 forskellige tilbud på hhv. bankfinancieret køb og leasing i både DK og Tyskland, før jeg valgte Fleggaard Leasing.
En anden stor fordel er totalservice. Det vil sige, at jeg ikke får ubehagelige ekstraregninger på reperation af bilen. Hvis den går i stykker, er udgifterne til reperationen indkluderet i min leasingaftale
Mht. til firmaregnskabet foregår det på samme måde, som hvis jeg selv havde købt min bil privat. Jeg holder kørselsregnskab for al firmakørsel, som jeg så kan trække fra i firmaet.
Jeg håber, det var svar nok. Jeg er heller ikke selv den store økonomi-haj men at leasing i Tyskland er en god forretning, kan jeg dog gennemskue
Mit privatbil har jeg selv kaskoforsikret. Men det er vist anderledes, når du leaser firmabil, for så kan forsikringen være en del af din leasingaftale. Du må dog ikke hænge mig op på detaljerne, men du kan jo altid prøve at tjekke Fleggaards web eller give dem et ring.
Skægt nok, lige efter jeg havde postet min kommentar til tippet om leasing hos Fleggaard Leasing, så talte jeg med "den gamle", hans nabo kører i leaset bil fra Fleggaard ;-)
Hvor mange kilometer må du "have lov til" at trille for den ydelse du nævnte, Trine?
Lasse
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Ja der kan være mange fordele ved at lease, men der er godt nok også nogle steder hvor man lige skal være meget opmærksom før end man springer ud i det.
Jeg synes at leasingselskaber har utrolig lidt information på deres hjemmesider. Hvis man vil vide det mindste, så er man nødt til at ringe. En ordentlig stak eksempler ville være dejligt ;o)