Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri bil i IVS

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 05:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.
Må jeg som direktør og ansat i mit eget IVS give mig selv en fri bil?
Jeg modtager ikke en fast løn fra selskabet, men trækker blot penge ud når jeg har behov for det.
Det bliver hovedsagligt min kone der skal bruge den frie bil.
Hun køre 90 km/dag til og fra arbejde som skolelærer.
Den erhverves mæsseige kørsel vil være på maks 2.000 km/år
Jeg har et fuldtidsjob ved siden af mit IVS, men det cykler jeg på job.
Jeg tænker at der er en måde at flytte udgiften til bilen fra det private budget, over i selskabets budget.
Men er det lovligt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ja - og måske betaler det sig med evt mange privat km og få erhverv - skatten er jo ganske høj 25% af mindst 300 t + miljøtillæg og mere for dyrere bil naturligvis, så et eller andet omkring 40.000 kr vil det let kunne koste p.a. i ren skat. Dertil kommer jo, at du selv i dit IVS skal købe bilen og afskrive og betale al drift, og det kunne med - lad os sige 100 km per dag eller 30.000 km per år koste 50.000 kr let - penge du ellers kunne få i løn som lad os sige 25.000 efter skat

Det er jo klart større fordel at få tildelt fri bil som ansat - hvis man skulle være så heldig at få det, uden samtidigt at skulle gå ned i løn, end når man selv som ejer skal betale skatten og samtdigt jo har alle bilomkostninger selv stadigt, godt nok med fradrag

læs evt https://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.
Tak for svar.
Men bare for at skære det ud i pap.

For at drifte bilen for 50.000 kr/år skal jeg jo tjene ca. 90.000 kr i firmaet ved normalt skattetryk.
Så er det ikke en fornuftig måde at trække penge ud af firmaet, og undgå for meget skat?

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kas tegn:

Jeg modtager ikke en fast løn fra selskabet, men trækker blot penge ud når jeg har behov for det.

Jeg faldt lige over den bemærkning.

Jeg går stærkt ud fra, at når du trækker pengene ud, så husker du at angive det til SKAT og tilbageholde og afregne A-skat og AM-bidrag? Det er i hvert fald lovpligtigt, og hvis du ikke sørger for det, vil du komme til at hæfte personligt for skatten.

Det er sjældent at fri bil kan betale sig for selvstændige. Men dit eksempel med få erhvervsmæssige km og meget privat kørsel kan netop være et af de få tilfælde.

PWC har en beregningsmodel, som kan give dig et overslag på det her: https://www.pwc.dk/da/services/skat/firmabil.html

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
skatten er jo ganske høj 25% af mindst 300 t + miljøtillæg

Hvordan får du dette?

Skat opererer med 160.000kr + miljøtillæg.

Skat's eksempel:

Eksempel


Bilen er fire år, når du får den stillet til rådighed. Dens markedsmæssige værdi er 100.000 kr. Dens værdi sættes dog som minimum til 160.000 kr.
Bilens værdi 160.000 kr. (som er minimum)
Miljøtillæg (5.000 kr. + 50 %) 7.500 kr.
Skat af 25 pct. af værdien: 0,25x160.000 = 40.000 kr.
Hertil lægges miljøtillægget på 7.500 kr. 40.000 kr. + 7.500 kr. = 47.500 kr.

Du skal altså beskattes af 47.500 kr. Hvor meget det præcis betyder i kroner og øre for dig, afhænger af din skatteprocent. Beløbet 47.500 kr. vil indgå i rubrikken for lønindkomst på din årsopgørels3.

Hvad Skat så egentligt mener med denne beskrivelse er vist for folk der bruger meget tid på at prøve at forstå Skat at finde ud af

"Undtagelse: Udligningsafgiften på dieselbiler og eventuelt privatbenyttelsestillæg skal ikke medregnes. Disse to poster fremgår af opkrævningen af ejerafgift eller vægtafgift, så arbejdsgiveren nemt kan trække dem fra."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja ren svipser - de 300.000 er grænsen hvor 25% går ned til 20% men min er 160.000 uanset bilens pris - helt korrekt - (vil også frem gå af det link jeg lagde) og det med at beløbet - som du udregner indgår i rubrik for lønindkomst betyder bare at det er det beløb man beskattes af (forudsat bilen altså ikke koster mere end 160.000 kr)

tak for rettelse Venlig hilsen John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo jo skat og AM og moms er der styr på...

Tilmeldt 19. Apr 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 06:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Og min kone kan vel uden problemer fortsætte med at få kørselsfradrag.
Skatten på den frie bil vedr. jo vel kun mig.
Det er ganske lovligt er det ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan ikke både have fri bil og så få kørselsfradrag - i form af km penge efter statens takst - Det er dig der har fri bil i øvrigt som ansat - men så må din hustru køre den, men ikke få fradrag for at køre i fri bil hvor alt jo er betalt - andet end om du mener befordringsfradrag til arbejde som ikke har med transportmiddel at gøre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)