Det er heller ikke SPF der mangler. Til gengæld slipper servergenererede mails fra kommunikationsforum.dk snildt igennem, selvom de ikke har opsat en SPF.
Hej Tommy.
Hvordan har du sikret dig at det ikke er SPF recorden den er gal med?
Og hvordan ved du at den mailserver kommunikationsforum.dk bruger ikke har en SPF record?
Vi havde tidligere problemer med at mails til hotmail havde svaert ved at komme udenom deres spamfilter. Men saa blev vi signet up til deres Smart Network Data Services og fik her igennem adgang til data om hvor mange af vores mails der kom fra vores ip range, samt hvor mange der gik i deres spamfilter. Derudover faar vi ogsaa besked naar modtagere markere en af vores mails som spam, og kan derved fjerne denne bruger og siden er stort set alle vores mails kommet igennem til brugerne, uden at vi har gjort yderligere.
Til Zimmerman: Barracuda bruger et modificeret spamassassin setup. Du kan derfor eventuelt installere en spamassassin server, loade en masse ekstra regler paa den og se hvilke regler det er at din email rammer.
Dette er en god ide for alle der lige vil have et feel med hvordan deres emails bliver sammenlignet med de seneste spam teknikker.
Jeg røg lige ind i nogle andre ting og kom væk fra Hotmail-problematikken igen. Tror dog på at Smart Data Network er vejen frem :)
Jesper Jørgensen:
Hvordan har du sikret dig at det ikke er SPF recorden den er gal med?
Jeg har læst, læst og læst og derefter testet. Jeg fandt ikke nogen, der havde nok forstand på det til at sige god for den men føler mig ret overbevist om at jeg havde sat den op korrekt :)
Jesper Jørgensen:
Og hvordan ved du at den mailserver kommunikationsforum.dk bruger ikke har en SPF record?
Jeg prøvede jo at sende en mail til mig selv fra deres system og derefter testede jeg deres mailserver/domænes ipadresse via http://www.openspf.org/Tools, som kunne oplyse at der ikke var forsøgt opsat nogen SPF-record. Pga. ovennævnte vil jeg ikke bruge mere tid på at teste om min egen SPF-record er korrekt, da den åbenbart ikke er afgørende.
Jeg prøvede jo at sende en mail til mig selv fra deres system og derefter testede jeg deres mailserver/domænes ipadresse via http://www.openspf.org/Tools, som kunne oplyse at der ikke var forsøgt opsat nogen SPF-record. Pga. ovennævnte vil jeg ikke bruge mere tid på at teste om min egen SPF-record er korrekt, da den åbenbart ikke er afgørende.
Vær blot opmærksom på at fordi du modtager en mail fra kommunikationsforum.dk, så kan den godt være sendt fra et helt andet domæne og det vil være dette domæne hotmail checker SPF record for (envelope-sender for at være præcis). Det lyder for mig underligt at nogen kan sende mails til hotmail adresser uden at der er en valid SPF record.
Det er netop disse problemstillinger jeg søger at finde svarene på. Jeg har bare ikke selv tid til at skrive inden for den nærmeste fremtid... såå...
Hvis nogen har lyst til at skrive små artikler til FAQ'en på engelsk så lover jeg et ægte link tilbage til din hjemmeside fra hver artikel i min 1 år efter at artiklen er skrevet
Kommer der gang i den, så har jeg allerede grafikken klar med emails, der brænder op i cyperspace...
Nu er SPF stadig en teknologi der er i stykker indtil alle understoetter SRS, og da det nok aldrig sker vil SPF altid vaere et problem. Derfor tror jeg heller ikke at de store udbydere, som f.eks. hotmail, vil paa noget tidspunkt blokere fordi man ikke har SPF. SPF bruges kun til at blokere med naar det er sat, dvs: Ingen SPF = Korrekt SPF
Og hvis vi skal tage dit link, saa er dette et link der proever at hjaelpe hvis ens mail ikke kommer igennem til hotmail. De skriver "The first thing to check is that your SPF record is correct and current." Jeg er enig med dette, hvis din SPF er forkert kommer du ikke igennem, men der staar ikke at mailen bliver afvist hvis den mangler. Derfter forsaetter den med at SPF maaske ikke er problemet: "Once you are certain of your record, you might try sending via a
different provider. It appears that their reputation system uses a
combination of the domain reputation and the reputation of the sending
IP address. This is discussed in these mailing list threads"
Jeg har bl.a. selv set hvorledes et simpelt skift af afsender adressen kan faa en mail ud af spamfilteret, selvom de kommer fra samme server.
Jeg vil anbefale folk til ikke at tro at det kun er SPF der faar Hotmail til at blokere, der er en masse ting involveret. Isaer indtil SPF bliver rettet saa det virker, vil de nok ikke opstille et kriterie om at man SKAL have en SPF record.
Der er så rimeligt mange der har haft problemer med at sende til hotmail, men det kan da godt være man ikke kan garantere at mailen ikke kommer frem. Så føler man sig heldig lader man selvfølgelig være med at oprette en SPF record.