Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google adsense - virker det overhovedet?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 64
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære medaminoer.

Jeg har søgt i arkiv og alle vegne herinde, men finder intet om Google adsense som "add words BRUGER", kun en del om hvordan man får det tilsluttet sit eget site...

Jeg kan se at en hulans masse klik til vores site kommer fra "content targeting", og såvidt jeg kan forstå er det adsense, eller?

(I må lige bære over med IT spaden her - jeg lover jeg nok skal gøre noget ved min manglende viden løbende. Jeg er snart helt afhængig af Amino! Big Smile    )

Mit spørgsmål lyder: Når man søger på Google adsense, kommer der en masse kritiske artikler frem. Her står der at man skal undgå adsense når man laver en adwords kampagne...

Hvad mener I? Har i adsense, og virker det for jer? (Og jeg mener ikke om I har det tilknyttet jeres site - jeg mener om I BETALER for det)

Forresten - HVIS der nu findes en lang og informativ tråd her på sitet, så er der ingen grund til at starte en ny...et venligt cyber space puf i den rigtige retning bliver stærkt påskønnet Wink

Ha' en dejlig mandag aften.

Kh Katinka 

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 21:03

Hej Katinka.

AdSense kan være en yderst profitabel forretning, hvis man får det optimeret korrekt. Det er pålideligt og chancen for at hive penge ud af det i sidste ende er mange gange større end hos de mange partnerprogrammer, der findes derude. Jeg har selv benyttet begge systemer (adsense og adwords) på samme websites på samme tid og det har fungeret upåklageligt - og det er desuden en smart måde at få dækket en del af sine udgifter til netop AdWords.

Blandet-landhandel.dk:

Hvad mener I? Har i adsense, og virker det for jer? (Og jeg mener ikke om I har det tilknyttet jeres site - jeg mener om I BETALER for det)

Jeg ved ikke om jeg har misforstået dig, men jeg håber godt nok ikke at der er nogle derude, der betaler for at have adsense Stick out tongue Lad mig lige slå fast: AdWords er for advertisers (annoncører), hvorimod AdSense er for publishers (altså webstedsejere).

Hvor problemet ligger med at kombinere de 2 på samme tid kan jeg ikke se - vil du evt. sende linkene til artiklerne?

Men lige en generel ting: hav aldrig AdSense på en webshop. Du risikerer at miste dyrbare salg på den bekostning.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 22:19

Jeg tror der menes om der er nogen der betaler for trafik FRA Googles content network - altså for at få vist sin reklame på sider der anvender Adsense?

Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 22:39

Hej - tak for dit svar :-)

Jeg uddyber lige hvad det var jeg mente (indrømmet - det var ikke det mest velformulerede indlæg jeg har set...Embarrassed

Jeg har en webshop hvor vi har oprettet en ret effektiv AdWords kampagne til. Vi har i længere tid undret os over de mange klik vi fik fra folk som tilsyneladende var fløjtende ligeglade med sitet.....Vi undrede os fordi vores reklamer er SIGENDE; dvs. vi skriver ikke i annoncen at vi har hundehvalpe og champagne, når det vi rent faktisk tilbyder er antik og vintage. Vi har med andre ord bestræbt os på at kunden ville finde det forventede ved at klikke på vores reklamelink. Men helt overdrevet mange klik har tilsyneladende været fra folk der kom helt galt i byen - og det kan ganske enkelt ikke være rigtigt, for så uindbydende og dårlig er sitet ikke (selvom vi stadig pinligt pinligt kører med prøveforsiden...sig det ikke til nogen...der kommer snart en checket grafiker og hjælper os). Vi har derfor haft mistanke om kliksnyd. Altså, der er nogen der klikker på vores reklame for at tilføre det site vores reklame bliver vist på (gennem AdSense) penge. Vi slog det hen, fordi vi tænkte at det grænsede til storhedsvanvid, men Analytics taler altså sit tydelige sprog. Så nu fravælger vi at vores AdWords reklamer bliver vist som AdSense reklame på andres site.

Jeg er i øvrigt lige blevet kontaktet privat af en Aminoer som bekræfter mine fordomme, så nu er den sag klag. Ikke mere AdSense til os.

Det kunne dog stadig være interessant at høre om der er nogen derude med styr på sin Google Analytics som kan se om Adsense reklamerne virker for dem, og her mener jeg om der er nogen der har Adwords kampagner der bliver vist på sider med AdSense, og som kan se at det medfører et decideret mersalg???

Du skriver at det kan være en givtig forretning...hm., jeg har da i al fald bidraget heftigt det sidste år. Æv. Og mine Adsense klik giver så godt som intet.

Så nu er det slut Devil

Kh Katinka 

Håndplukket antik og vintage - selvforkælelse, luksus og stil Blandet-landhandel.dk
Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 23:26

Click fraud kan man aldrig sikre sig mod, og nogen påpeger at opimod 50% af alle genererede clicks ikke er reelle. Når brugeren ankommer til jeres website har I ½ sekund til at overbevise om, at det røde kryds i højre hjørne ikke er det rigtige sted at trykke, og det formår I desværre ikke med den nuværende forside. Så se frem til at jeres designer har fået fikset det og så kan i overveje (hvis I ikke har mistet lysten fuldstændig) at opstarte et PPC-program op igen. Alternativt kan I benytte et partnerprogram såsom Partner-Ads.com, hvor I har muligheden for udelukkende at betale for reele salg vha. provision til partneren. Det ville være et rigtig godt bud på en løsning.

Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 23:47

Tak for de oplysninger!

Altså, det formår vi faktisk allerede...jeg lever af sitet, og knokler fuldtids med det, og det kører RET godt. Der er mange online altid, og i lang tid (og de køber faktisk også Party!!!). Det er netop derfor vi så tydeligt kan spotte kliksnyderne....Klart vi glæder os til en ny forside. For når det kører så godt nu,  hvordan mon det så bliver efter et ordentligt redesign....håber vi kan følge med, så. Men det er en anden snak, og i marts/april, når det nye design er klart, så kaster vi os nok for ulvene her på Amino. Altså, positivt ment Smile 

Jeg har fravalgt "søgenetværk" og "indholdsnetværk" for samtlige kampagner nu. Og jeg er sikker på at det komer itl at gøre en forskel. Jeg skal nok oplyse om det her på Amino, hvis vi observerer væsentlige ændringer.

kliksnyd er en ting - at fastholde kunder en anden. Hvis man bevidst klikker på et link man VED man ikke vil beskæftige sig med, KUN for at skaffe penge til en "host", så skal man have prygl i den bare. Hvis man derimod  klikker på et link fordi man tror sitet kan bidrage med noget, men finder sitet urimeligt dårligt eller slet ikke opfylder forveningerne, så er det en anden snak. Så har sitet jo bare en dårlig kampagne og en grim forside Big Smile

men det tror jeg nu også vi er enige om, ikke?

Je vil straks gå igang med at undersøge de muligheder du nævner, men, jeg tvivler på at vi er store nok til det...sagen er nemlig, at vi ikke t. vil være ret meget større, for så kan vi ikke følge med....underligt dilemma.

Tak ige, Martin!

Kh Katinka 

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 19:54

AdSense er faktisk nok den bedste måde at sikre sig på, at webmasteren er berretiget til et klik. Ved andre partnerprogrammer er det endnu nemmere at lave click fraud og man har nemmere ved at opfordre til at klikke på annoncerne.

Men du har helt ret. Uden at kende til de præcise tal bag, har du rent konverteringsmæssigt potentiale for at fordoble eller endda tredoble dit salg. Så en udvidelse af forretningen kommer du nok ikke helt udenom Big Smile

Men held og lykke i hvert fald! Smile

Fra København
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Katinka.

Nu kommer jeg lidt sent ind i tråden, så du har sikkert fået svar på det meste. Men jeg ville lige påpege denne her model:

AdWords er Pull strategi forstået på den måde at folk søger efter dine produkter og ydelser og herefter klikker på dine annoncer. Det er med andre ord kvalitative klik.

AdSense (Placement Targeting) er Push strategi, hvor du skubber dine annoncer i hovedet på folk på alle mulige og umulige websites, som har tilsluttet sig AdSense netværker. Du får ekstremt mange visninger og i visse tilfælde en ordentlig røvfuld klik ligeledes. Det er mere kvantitative klik du får med AdSense.

Som udgangspunkt vil jeg anbefale at man fra start af ikke benytter sig af AdSense, medmindre man satser på volumen. Alternativt sæt en selvstændig AdSense kampagne op i din AdWords konto, så kan du adskille data fra henholdsvis AdSense og AdWords. 

Makes sense?

Søren J Wink 

Søren J ;o)

Partner hos www.nosuchagency.dk 

Tilmeldt 2. Mar 08
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 22:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Faldt tilfældigvis over denne tråd og vil lige komme med et par kommentarer:

1. (Vedr. Søren Jensens indlæg): Google’s AdSense-program er ikke et push-system. Annoncerne bliver specifikt hentet på baggrund af indholdet af de sider, hvor annoncerne bliver vist. Fordelen som hjemmesiderejer er jo netop, at annoncerne er relevante i forhold til indholdet på hver enkelt side. Dette er et pull-system. Fordelen som annoncør er, at man med ét system kan få sine annoncer ud på utrolig mange forskellige sider, der omhandler det man annoncerer for. Google anslår på deres egen hjemmeside, at man via deres indholdsnetværk kan nå cirka 75% af internetbrugerne i mere end 100 lande. Man kan med andre ord nå ud til mange flere mennesker, hvis man kombinerer annoncer på Googles søgenetværk med annoncer på Googles indholdsnetværk.

2. (Vedr. Martin H. Møllers indlæg): Det er en rigtig god pointe, du kommer med. Google er meget aggressive med at forhindre click-spam. Prøv bare at søge lidt rundt på diverse forums (inklusiv dette) og se hvor mange folk, der brokker sig over at have fået deres konto lukket af Google pga. ugyldige klik. Automatiske annonceringsløsninger (som fx AdSense og YPN) er jo i sidste ende 100% afhængige af, at annoncørerne på netværket får valuta for pengene. Hvis annoncørerne ikke er tilfredse, kommer de ikke igen, og lidt efter lidt er der ikke nok annoncører til at kunne vise relevante annoncer til hjemmesideejerne, og så smutter de også. En temmelig ond cirkel, som udbyderne (her Google) for alt i verden vil undgå. Dette er årsagen til, at Google er så aggressive med at stoppe ugyldige klik.

3. (Vedr. Katinkas oprindelige indlæg): Annoncering på Google’s indholdsnetværk (altså annoncering på hjemmesider, der bruger AdSense) kan være utrolig effektivt, hvis du ved, hvad du laver. Til at starte med, vil jeg klart anbefale dig at oprette en adskilt kampagne til indholdsnetværket. Så kan du spore præcist, hvordan den performer i forhold til dine kampagner på søgenetværket. Derefter er det vigtigt, at du løbende trækker rapporter ud for din kampagne, så du kan se, præcist hvilke hjemmesider dine annoncer bliver vist på samt hvor mange klik og konverteringer, hver enkelt hjemmeside leverer til dig. Hvis du kan se, at nogle specifikke sider på indholdsnetværket giver mange kliks, men ingen konverteringer, kan du bare udelukke den fra din kampagne. As simpel as that. Denne type kampagneoptimering kan forbedre din CPD (antal konverteringer per brugt annoncekrone) markant. Du kan også vælge at lave en placeringsmålrettet kampagne, i stedet for en søgeordsmålrettet. Det giver dig mulighed for at håndplukke specifikke sites fra indholdsnetværket til din kampagne (i stedet for at lade Google automatisk finde dem til dig). Dette er en lidt mere tidskrævende proces, der kun kan anbefales, hvis du ikke kan få din søgeordsmålrettede kampagne optimeret. Der er også mange andre smarte ting, du kan gøre for at forbedre dine kampagner på Google’s indholdsnetværk. Se bare deres egen supportside: https://adwords.google.dk/select/afc/practices.html.

4. (Vedr. Katinkas efterfølgende indlæg): Hvis du er meget fokuseret på konkrete konverteringer (og altså ikke bare at få trafik til din side), kan du også overveje at oprette en PPA-kampagne i Google AdWords. Så betaler du kun noget, hvis de besøgende foretager en bestemt handling (fx skriver sig op til et nyhedsbrev, opretter en konto eller udfylder en ’jeg vil gerne kontaktes med et tilbud’-formular). PPA-kampagner tager lidt længere tid at få op og køre (og bør derfor ikke anvendes alene), men de kan være et ganske fornuftigt (og indbringende) supplement til ens øvrige AdWords-kampagner.

Det var mit syn på sagen. Håber du får mere succes med din næste kampagne.

Jeg hjælper med på www.madforlivet.com. Sunde opskrifter og inspiration til et sundt liv.

Tilmeldt 20. Feb 07
Fra  Blandet-landhandel.dk Skrevet kl. 23:41

100000 tak for dit indlæg! Jeg ER blevet klogere, MEGET klogere af det (og Sørens indlæg inden dit - fik bare aldrig sagt tak....) og jeg vil sætte mig ind i at lave en mere målrettet adsense kampagne. Vi har altid været meget tilfredse med Google, kun syntes vi at kunne spore en strøm penge der bare forsvandt.....men efter at have lukket adsense muligheden er der slet ikke færre besøende, jeg vil næsten sige tvært imod, for nu er der jo flere penge til den alm. adwords kampagne...så vi klager ikke for tiden, det går ganske enkelt strygende :-)

Tak igen - og ha' det fantastisk.

Kh Katinka 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)