Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af aktier i personligt ejet selskab

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 4. Jul 07
Indlæg ialt: 130
Fra  MNN Consult & Marketing Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hjælpen John - sætter pris på det

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis vi bortser fra nogle tilfælde omkring virksomhedsskatteordningen ser jeg ikke nogle juridske problemer i at en enkeltmandsvirksomhed står som ejer af aktier. Der er afhængig af typen indberetningspligt/oplysningspligt og gives cvr-nr parres det jo med personens selvangivelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Hvis vi bortser fra nogle tilfælde omkring virksomhedsskatteordningen ser jeg ikke nogle juridske problemer i at en enkeltmandsvirksomhed står som ejer af aktier. Der er afhængig af typen indberetningspligt/oplysningspligt og gives cvr-nr parres det jo med personens selvangivelse.

jeg synes skat en del steder skriver man ikke må eje enkeltaktier - og ex jacob Tøjner gør helt samme i dit.selskab - hvor han skriver man ikke må have enkeltaktier i personlig virksomhed (og jo derfor heller ikke bruge det som holding da aktierne ikke som sådan kan ejes af virksomheden - er det galt?)

-  men ja - 


Det vil vel som ikke give problem hvis det altid pares med CPR personens selvangivelse (vil de altid det hvis de ligger i et bankdepot der tilhører et CVROpgiver man honorar til CVR frem for CPR (i PMV f.eks) parres det på ingen måde med personens selvangivelse)


I så fald er der vel aldrig nogen som helst fordel andet end administrativt bøvl og måske besvær ved lukning når aktier står som CVR ejede måske i udlands depot - og vel aldrig skal bogføres som indkomst i selskabet - men som rent personligt udbytte og skat/fradrag ved realisering 
Om ikke jeg tager fej, ville jeg da føre det over i personen frem for i alm personlig virksomhed med enkelt aktier 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bemærker blot at muligheden er nævnt i SKATs indberetningvejledning og i diverse bankers vejledning om LEI i forhold til unoterede aktier/anparter, som er tilfældet her


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare lige for at følge op på tidligere.....

Muligheden blandt andet omtalt i resume : http://skat.dk/skat.aspx?oid=2249702


Det kan efter min mening godt være fornuftigt at vise anparter/aktier i et enkeltmandsvirksomhed, hvis de er direkte relateret til forretningen. Der er nogle forretningsområder, hvor virksomheden skal tegne en ejerandel for at være i en salgsorganisation, distrubution mv. Ligesom man også i nogle tilfælde kan opleve bedre forhold i forhold til bank. Specielt i det førstnævnte tilfælde vil hvor ejerandelen er koblet op på den konkrete forretning kunne være en fordel at synliggøre dette i et regnskab, hvis man senere vil omdanne eller sælge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved du hvordan det så fungerer med udbytte og realisationsgevinst  Jeg tvivler på at hvis de ejes af CVR så kommer det automatisk i selvangivelsen - Vil evt udbytteskat trukket i S ikke også skulle indberettes i alle fald separat for at få modregning i dansk 27/42% skat

Enig i din betragtning om hvis der er forretningsmæssig sammenhæng - men enkeltmands kan vel aldrig komme til at fungere som holding i forhold til aktier i samarbejdspartner?

Mener du det gør forskel om det er unoteret aktie eller noteret (i DK eller S børs)?

Om det styrker i forhold til bank osv - må nok afhænge af om der er en helt tilsvarende gæld - ved at pengene er skudt ind som mellemregning vil jeg tro

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)