Hej
Det er en jungle for at sige det mildt. Det er stort set umuligt at være sikker på nogen som helst form for effekt/værdi for pengene. Før jeg blev webshop-ejer havde jeg siddet på mediebureau i 15 år (med seo og adwords folk på mit team) og var helt sikker på at et af de steder jeg ville kunne gøre en forskel var på området for bureauvalg. Det tog 3 år, 5 forskellige bureauer og en hulens masse penge og så droppede vi alt ekstern bureauhjælp.
Jeg har gennem tiderne haft berøringsflade med alt fra enkeltmandsvirksomheder til større og kendte bureauer, herunder kompetencekanalen.
Det er ubetinget det område hvor vi har smidt flest penge ud af vinduet, hvorfor vi til sidst også tog det hele in house og levede med et lavere niveau, men til gengæld også sparede en masse penge. For os var det bedre fx at lave SEO til index 80 selv og spare bureauet ift SEO til index 90 inkl bureauomkostninger.
En af årsagerne til at der er svært er fx en oplevelse med et bureau som lavede nogle groteske elementære fejl, hvor vi simpelthen var nødt til at gå ind og stoppe deres adwords håndtering. Hos en anden betalte vi får noget generet SEO kode som vi efterfølgende fandt ud af var forkert (Begge situationer hos større bureauer). En anden lokal webshop benyttede samme bureau og roste dem til skyerne. Vi har sågar samme kontaktperson (Men ikke samme person der fiksede det daglige arbejde).
De fleste bureauer har nogle fornuftige salgsfolk/kontaktfolk, mens kvaliteten af det arbejde der skal udføres i den grad afhænger af "hvem der lige er på kontoret til at håndtere det daglige arbejde". Tror ikke det nytter noget at "kræve at få den bedste mand" og så er man lige vidt.
Jeg kan tilslutte mig holdningen til 1 måneds binding og vil bureauet ikke være med til det så ville jeg takke nej. Risikoen for tabte omkostninger er langt større en risikoen for tab af potentiel effekt. Det skal kunne lade sig gøre at dokumentere effekten af arbejdet fra starten selv om du vil høre mange umiddelbart troværdige argumenter for det modsatte (fra bureauernes side). Det gælder også på SEO delen.
Det lyder som et surt opstød, hvilket det til dels er. Det ændrer ikke ved at jeg er 100% overbevist om at der findes mange kunder der oplever at de får god valuta for pengene. Tilsvarende er jeg helt overbevist om at det er et lotteri for mange, så mine eneste reelle løsningsforslag (Hvis man vil benytte ekstern hjælp) er
1. Få nogle referencer til gode kontaktfolk (Nemt) men også få de rigtige i maskinrummet til at lave arbejdet (Svært/meget svært).
2. Er du i tvivl om hvorvidt der performes så træk stikket med det samme.
3. Sørg for at jeres interne indlæringskurve stiger så I selv har mulighed for at overtale når I ønsker det.
Den eneste undtagelse til rækken af ikke-performende bureaer har været Online Partners på den tekniske SEO del.
Det er et område som burde være indhyldet i positiv energi med fokus op vækst og øget indtjening, men er kilde til store frustrationer for en del webshops.
Ggod fornøjelse. Håber du rammer den rigtige.