Hej Amino'er Står i den kedelige situation, at et større parti varer jeg har importeret fra Kina til DK ikke er godkendt til salg på det danske marked. Jeg har simpelthen ikke været opmærksom på alle specifikke krav produktet skulle overholde - og har nok været for hurtig på aftrækkeren, når jeg ser i bakspejlet. Jeg vil selvfølgelig overholde lovgivningen og vil derfor destruere hele varepartiet. Her er jeg dog i tvivl om hvordan det regnskabsmæssigt opgøres. Ved årsregnskab (31.12.2017) er varepartiet opgivet til en værdi på ca. 75.000 kr (ud fra faktureret indkøbspris). 3 måneder senere (i dag) er varerne totalt uden værdi for mig, fordi de ikke kan sælges. Hvad er det korrekte træk at foretage sig regnskabsmæssigt i denne situation? -Skal jeg afskrive varelageret i regnskabsåret 2018? -Kan jeg ændre indberetningen af regnskabet for 2017 ved SKAT selvom jeg har fået lavet årsregnskab for 2017, hvor varelageret er anført til en værdi af ca. 75.000 kr -Andet? Håber nogen har input til at lede mig videre i den rigtige retning - mange tak! Mvh Peter |
PeterSBI:Står i den kedelige situation, at et større parti varer jeg har importeret fra Kina til DK ikke er godkendt til salg på det danske marked. Jeg har simpelthen ikke været opmærksom på alle specifikke krav produktet skulle overholde - og har nok været for hurtig på aftrækkeren, når jeg ser i bakspejlet.
Jeg vil selvfølgelig overholde lovgivningen og vil derfor destruere hele varepartiet.
Det lyder som det kunne være en CE mærkningsproblematik, men uagtet giver din situation to spørgsmål:
1. kan det gøres lovligt og er det værd at gøre - jeg antager svaret er nej.
2. er det evt ting du kan sælge igen på sites som ebay men udenfor EU?
Jeg er ret sikker på at afskrivningen på varelageret skal være på det tidspunkt hvor varelageret konstateres ikke at have værdi, men der er andre der VED det.