|
Hej alle! Jeg har et måske lidt dumt spørgsmål, men kan simpelthen ikke finde ud af om der er noget, som jeg overser. Jeg har et selskab i ApS form og er eneste ansatte. Løn kører igennem Danløn. Jeg har indtil videre valgt at sætte min løn lige omkring topskattegrænsen. Ikke fordi jeg ikke gerne vil betale topskat, men fordi jeg havde den tanke, at det var bedre at opbygge et lille overskud i virksomheden, som jeg kunne bruge til at udbetale løn hvis der skulle komme perioder med færre kunder og dermed mindre oimsætning. Men hvis jeg nu har fx et driftsoverskud på 100.000kr, som jeg skal betale selskabsskat af, så er der 78.000kr tilbage, som overføres til næste år. Hvis der så kommer perioder, hvor jeg spæder til af den pulje - og stadig holder mig under topskat - hvor meget har jeg så egentlig betalt i skat af de oprindelige 100.000kr? Jeg er simpelthen kommet i tvivl om det bedre kan betale sig at udbetale mere i løn og betale topskat med det samme og så spare lidt op af de nu fire midler? Selskabsskat er jo 22% og topskat ekstra 15%. Håber det giver mening og at der er nogen herinde, som kan give et bud på dette :-) |
Du gør ret i at tage løn helt op til topskat- derefter kan du tage 52900 udbytte til 27% = efter dine 22% selskabsskat ca samme som bundskat 41% (dobbelt bundfradrag hvis du har ægtefælle og ikke udnytter fradraget til anden aktieindkomst)
Du kan læse om det her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html
vh John Hannover
Bliv gratis medlem