Jeg sidder med en ide, som jeg arbejder på at få lavet en prototype af, og har læst mange indlæg om netop prototype, men har - indtil nu - ikke set nogen anbefale FabLab som en mulighed? Er der en grund til dette (udover at man i dette koncept afgiver rettighederne til brug for andre)? |
Om FabLab er et godt sted at lave prototyper eller ej, synes jeg kommer meget an på både FabLabbet og de mennesker der er der, og hvad det er for produkter du skal lave. Helt generelt så er der meget lidt "Makerspace" innovationsånd over de offentligt ansatte i FabLabs, men når det er sagt så er der adgang til værktøjer som er langt over hvad mange nystartede virksomheder, hobby workshops mv. har adgang til.
Jeg er aldrig stødt på at skulle give nogen rettigheder overhovedet, men hvis jeg sætter bare 100kr i timen på den tid jeg bruger på et FabLab så er det ikke altid en god investering i forhold til bare at betale nogen for at lave bearbejdningen.
Jeg har brugt Fablabs fra Taastrup til Odense og Næstved til Roskilde, og du kan lære/producere ting hvis du har tid på hobby plan. 3D print er ny så billigt for FDMs - Creality CR10s til under 4500kr er virkelig god hvis du ikke forlader den mere end en time ad gangen, og det er spild af tid at bruge FabLab hvis det du vil erat 3D printe. Hvis du vil bruge eks. laser skærer, deltage i kurser er det langt mere produktivt.
FabLab RUC og FabLab Odense er klart de funktionelle FabLabs jeg har haft kontakt til, men vi er megalangt efter de MakerSpaces der eksisterer i andre lande. Her er det et hyggeligt sted for offentligt ansatte - det er ikke virksomhedsrettet.