Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forretningsplan eller ej?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. May 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg er så småt begyndt at arbejde på en ide jeg længe har gået og grublet over. Lige nu er jeg i gang med research af markedet samt lignende ideer/koncepter. Jeg går lige pt med den ide at jeg skal til at skrive en lang forretningsplan eller business plan om man vil.

Men er dette overhovedet nødvendigt? jeg læser flere steder at man som regel ender med at kassere forretningsplanen når man først er i gang og at man skal huske at ligge den fra sig når man først er i gang. Jeg selv har den overbevisning at den nu er meget god at have, samt den giver en et godt overblik over ideen og hjælper en med at organisere sin ide, udover det tænker jeg også at sådanne en må være godt at kunne fremvise til eventuelle investere eller banker hvis dette er nødvendigt.

Der kan selvfølelig være forskel på størrelsen af ens startup, men hvad er jeres tanker og mening omkring dette og syntes i at det er det første man burde gå i gang med ved opstart eller burde man bare lade vær?

Jeg takker mange gange for alle svar og håber dette også kan blive til gavn for andre Big Smile

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

En forretningsplan er en god ide at skrive. Om ikke andet, så kan man tage den frem når man er på vej i en forkert retning, for lige at huske sig selv på hvilken vej man egentlig ville.

Desuden, så vil mange banker kræve en forretningsplan, hvis man skal have kredit eller låne til virksomheden.

Men det er korrekt at det sjældent ender som man forudser, eller håber/tror, i ens forretningsplan, uden det dog behøver at være negativt.

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes det er helt galt ikke at lave en forretningsplan. Det er ofte et råd fra nogen der ikke selv kunne finde ud af det - og der findes da nogen der får succes uden, men jeg ser ingen grund til at springe over
Den behøver ikke være voldsomt forkromet men som minimum, helt som hvis du planlægger en længere rejse sige:

Hvor er jeg
Hvor vil jeg hen
Hvordan kommer jeg der hen
Skal jeg mellemlande forskellige steder, og hvis ja - så ca hvornår forventer jeg mellemlanding
Hvad er rejsens endemål, og hvornår regner jeg med at være fremme
Hvordan skal jeg finansiere rejsen - måske først mellemlandingerne osv

Den er god for en selv og det er helt klart man korrigerer, da der let kommer ting i vejen. Så er mit råd at man laver version 2 og gemmer 1 fordi det er interessant selv at følge de ændringer man har valgt.

Læs mere om det her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/10/forretningsplan-og-budget.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1874
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

J-king36:
jeg læser flere steder at man som regel ender med at kassere forretningsplanen når man først er i gang og at man skal huske at ligge den fra sig når man først er i gang.

Det er et udsagn der meget ofte er rigtigt at forretningsplanen er et værktøj som kan være svært at holde opdateret hvis du ikke har en organisation, men i startup fasen og senere er det din evne til at vurdere om det du tror du ved nu også er realistisk. Det er mange der starter op uden en gennemarbejdet plan, men det er desværre også grunden til at det går galt.

Planen - hvis du læser den et par år senere vil være skæv, men den lader dig efterprøve dine teorier.

VækstHjulet som bl.a. væksthusene i hvert tilfælde tidligere benyttede er en rigtig god og tilgængelig form for at dække de væsentlige ting og hvor du kan gå i den dybde du synes er relevant. Det er bedre som et levende dokument end andre planer jeg har set.

Det ville være meget forkert at råde nogen til ikke at arbejde med en skreven plan. Det er tiden værd at tænke sig om!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)