Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Norsk MVA, og tredjelandsforsendelser

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har et par enkelte spørgsmål til eksperterne i told & moms (mva) i Norge.

Vi er en lille virksomhed, som sælger legetøj med lager i Danmark. Vi har oprettet bedrift/virksomhed i Norge, og ønsker, at sælge vores produkter fra vores virksomhed i Norge til Norske kunder. For at vi skal få told & moms korrekt, ønsker vi at kunderne skal hente varerne i Danmark (EXW) selv, dog vil vi gerne lave internt fakturering fra vores virksomhed i Danmark til vores virksomhed i Norge, dog uden at flytte varerne fysisk. 

Jeg mener, at der i så fald skal laves en faktura for x antal vare fra virksomhed DK til virksomhed NO uden moms, da det er uden for EU. Dernæst ejer virksomed NO varerne fysisk, men befinder sig fortsat i DK. Når virksomhed NO sælger varerne til slutkunde NO faktureres de med moms(mva) for x antal varer, og slutkunde NO henter selv varerne i DK. 

Dermed betaler slutkunde NO selv for fortoldningen ved grænsen. Kan et klogt hoved bekræfte, at dette er korrekt at gøre?

Grunden til at jeg spørger, er fordi de norske toldmyndigheder mener ikke at dette er en korrekt måde, og at varerne ved grænsen må have en faktura fra DK, før at de kan indfortolde dem. 

Håber at høre snarest :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke fra det danske firma lave en faktura uden moms til det norske firma når varen ikke forlader Danmark. Det er jo netop betingelsen for at fakturere uden moms.

Dit koncept vil betyde at den norske virksomhed vil blive registreringspligtig for moms i dk.

Lyt til de norske myndigheder - de er ikke galt på den.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld mig men forstår slet ikke hvad ide er I har at have et norsk firma, hvis du alligevel vil lade kunden forstår fortoldningen. Der er jo ingen grund til at gøre en ret simpel sag til noget meget kompliceret.

Vil give Henrik fuldstøndig ret i hans påstand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Også helt enig i at du ikke må  udlevere varer i DK uden der er dansk moms på ganske enkelt - det kræver du har sikket bevis på at varen har forladt DK

Hele konceptet lyder "fjollet" - men har måske at gøre med at du sælger fra norge i virkeligheden - f-eks via .no URL hvor Norge mig bekendt mener, du er momspligtig i Norge ganske enkelt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)