Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kunde under konkurs - har jeg pligt til at levere

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg skal levere en serviceydelse til en slutkunde igennem en forhandler i næste uge:

MIG   ->  Forhandler  ->  Slutkunde

Slutkunden er Forhandlerens - og ordren har jeg fået gennem forhandleren. Nu er Forhandleren 'Under Konkurs'. Slutkunden vælger at ophæve aftalen med Forhandleren - og har bestilt serviceydelsen direkte hos mig i stedet.

Forhandleren siger, at de er ved at blive opkøbt af en anden spiller på markedet - men de vil ikke sige hvem. De opfatter ordren som stadig eksisterende. Forhandler har tidligere haft betalingsproblemer - og jeg har minsandten før tabt penge på et tidsligere selskab som Forhandleren havde.

- Kan Slutkunden ophæve aftalen med Forhandleren - selv om det under normale omstændigheder er for sent at ophæve

- Kan jeg køre ordren direkte til Slutkunden, når Slutkunden bestiller hos mig (Slutkunde tager initiativ)

- Kan det firma, som måtte overtage Forhandleren senere kræve penge af mig?

Lidt spicy sag. Jeg håber, der er nogen, som har en mening.

Hilsen Søren

PS: Jeg er en enkeltmandsfirma. Forhandler og Slutkunde er begge selskaber (hvis det gør en forskel)

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der udpeget en kurator? Hvis der er så er det ham du skal tale med og ikke den tidligere ejer. Stil krav om sikkerhedsstillelse hvis kurator mener der skal leveres. http://www.konkurser.dk/konkurser/

Hvilken betalingsfrist har slutkunden?

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar...

Varen skal leveres torsdag næste uge. Herefter er der 14 dages betalingsfrist.

På nuværende tidspunkt er ingen vare leveret, ingen faktura er sendt, ingen betaling har fundet sted - og slutkunden har positivt meldt ud, at de ikke ønsker kurset.

Fra Gråsten
Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er dine muligheder for at afvente situationen? Har du brug for at fylde hullet i din kalender ud? Og ønsker kunden stadig at købe kurset direkte fra dig?

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen, Jesper :-)

Slutkunden ønsker ikke varen leveret. Om de bestiller senere ved jeg ikke. Kurator har sagt at konkursboet ikke vil tvinge, at varen skal leveres, men at en evt. opkøbende 3. virksomhed (køber af konkursramt Forhandler) kan tvinge mig til at levere.

Men da jeg har forberedelsestid, kan jeg ikke blot levere, hvis de skriver en mail aftenen før. Derfor er jeg nødt til at trække stikket nu. 

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

PT er Forhandler 'Under Konkurs' - og IKKE opkøbt af nogen 3. virksomhed.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

SørenKonsulent:

Hej Amino'er

Jeg skal levere en serviceydelse til en slutkunde igennem en forhandler i næste uge:

MIG   ->  Forhandler  ->  Slutkunde

Slutkunden er Forhandlerens - og ordren har jeg fået gennem forhandleren. Nu er Forhandleren 'Under Konkurs'. Slutkunden vælger at ophæve aftalen med Forhandleren - og har bestilt serviceydelsen direkte hos mig i stedet.

Forhandleren siger, at de er ved at blive opkøbt af en anden spiller på markedet - men de vil ikke sige hvem. De opfatter ordren som stadig eksisterende. Forhandler har tidligere haft betalingsproblemer - og jeg har minsandten før tabt penge på et tidsligere selskab som Forhandleren havde.

- Kan Slutkunden ophæve aftalen med Forhandleren - selv om det under normale omstændigheder er for sent at ophæve

- Kan jeg køre ordren direkte til Slutkunden, når Slutkunden bestiller hos mig (Slutkunde tager initiativ)

- Kan det firma, som måtte overtage Forhandleren senere kræve penge af mig?

Lidt spicy sag. Jeg håber, der er nogen, som har en mening.

Hilsen Søren

PS: Jeg er en enkeltmandsfirma. Forhandler og Slutkunde er begge selskaber (hvis det gør en forskel)

Først og fremmest; når et selskab tages under konkursbehandling er det konkursloven som gælder.

I forhold til at du er enkeltmandsvirsomhed og den konkursramte forhandler er selskab har som udgangspunkt ingen betydning.

 

Svaret på dit spørgsmål ligger i reglerne om gensidigt bebyrdende aftaler. Hvis du har indgået en aftale med forhandleren (at ydelsen skal videresælges er i første omgang irrelevant) skal du undersøge om aftalen stadig er gældende eller ej! Det skal du gøre ved at kontakte kurator (den eneste med kompetence til at træffe den beslutning) i forhandlerens konkursbo og spørge om han tiltræder aftalen eller ej. NB: det skal han svare på! (Lille tip: sig ”intet eller udeblivende svar er lig med han ikke tiltræder aftalen)

Hvis kurator siger nej, så skal du ikke tænke mere på forhandleren. De kan ikke komme senere og forlange noget af dig. Det betyder også at du kan handle direkte med slutbruger uden konsekvenser for dig.

Hvis kurator siger ja, så hænger du på aftalen og skal som udgangspunkt levere ydelsen. Så er der selvfølgelig problematiken om slutbruger har annuleret aftalen med forhandler og kurator vel at mærke har accepteret det, så er du formentlig ude af aftalen uanset. Uden slutbruger kan der jo slet ikke leveres noget.

 

Så få afklaret med kurator om han tiltræder aftalen! Det er step 1!

Tilmeldt 8. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper_nl

Tak for det fine, detaljerede svar.... mange tak..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)