Hvordan plejer man at bogføre udgifter iforbindelse med rejse ? holder man det hele samlet (altså både udgifter til mad, flybillet og hotel ophold) dvs. at jeg bogfører det hele på en konto "rejseudgifter" ?
det ville jeg klart gøre - hvis de alle er uden moms eller med moms - og måske ellers have to konti for med og uden men ofte er de jo alle uden moms og går fint på EN konto - Bare sørg for god dokumentation - skriv hvorfor der rejses og med hvem der spiser og fra til på taxi osv da kontrollen med selvstændige der kontrollerer sig selv - er omhyggelig
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det kan det - som jeg også svarede men f.eks ved udlandsrejser er alt jo generelt uden moms og så er det jo naturligt at have alt fra fly til mad til hotel på en konto synes jeg
dansk ville jeg også nok have i to - selvom man jo ofte bare kan undertrykke moms hvis man bruger en konto med moms på, men der synes jeg også to er naturligt
Når JEG bruger en og samme konto det - så er det ofte fordi jeg helt enkelt samler rejsebilag for korte rejser - fly - hotel - mad - taxi sammen til et bilag. Lægger alle bilag under samme nr i skyen sammen men udtog fra bank over præcis samme periode (normalt master der tydeligere har beskrivelse af hver) - eller hæfter fysisk sammen og sætter bag på udtog fra bank-mastercard der viser præcis de sammen, og så bogfører jeg det som ET bilag - REJSE og det gør jeg så kun, hvis alle f.eks er uden moms.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det kan det - som jeg også svarede men f.eks ved udlandsrejser er alt jo generelt uden moms og så er det jo naturligt at have alt fra fly til mad til hotel på en konto synes jeg
dansk ville jeg også nok have i to - selvom man jo ofte bare kan undertrykke moms hvis man bruger en konto med moms på, men der synes jeg også to er naturligt
Når JEG bruger en og samme konto det - så er det ofte fordi jeg helt enkelt samler rejsebilag for korte rejser - fly - hotel - mad - taxi sammen til et bilag. Lægger alle bilag under samme nr i skyen sammen men udtog fra bank over præcis samme periode (normalt master der tydeligere har beskrivelse af hver) - eller hæfter fysisk sammen og sætter bag på udtog fra bank-mastercard der viser præcis de sammen, og så bogfører jeg det som ET bilag - REJSE og det gør jeg så kun, hvis alle f.eks er uden moms.
vh John Hannover
Det kan man også sagtens gøre på den måde. Det vigtige er blot at man tænker over om hvordan både moms og skattefradraget er. Hvis det modsar dit tilfælde ikke alt er unden moms og man begynder at ændre momskoden for enkelte posteringer på en forud defineret momskonto, så kan det hurtigt blive mere besværligt når der skal laves en momssandsynliggørelse senere. Eller når man skal lave en skatteberegning, hvis den skattemæssige fradragsret ikke er den samme for alle posteringer på kontoen.
man begynder at ændre momskoden for enkelte posteringer på en forud defineret momskonto, så kan det hurtigt blive mere besværligt når der skal laves en momssandsynliggørelse senere
enig -deler også i to hvis det er hver sin moms - rent udland uden moms - alt på en konto og ofte ET bilag som samler alle kvitto sat sammen med evt notat om årsager osv
vh John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER